Učitelj

161

морамо дакле да се ограничимо у четири зида: програмом, распоредом и т. д. Према томе, да се запитамо: какав мора да буде 1, разред у нас, које су му дужности и какви требају да су наставници за тај посао 2

Пре свега нужно је овде де кажемо што о склопу |. разреда. — Он је збирка мешовитих појмова и представа по месту одакле је; сн је скуп невиних малишана са врло еластичном душом — вољом, жељом; он је скуп неморалних и моралних, — етичких малих грађана — ту је свеи сва. И на томе ми отпочињемо наставни темељ да зидамо у ширем смислу. Па зато баш он треба да је најсветији међу разредима: да све, како ваља: уреди, сруши, настави, при– воле, поучи, и — да научи ; да покаже, да развија, да, завија (оденеј, да једнако говори, и т. д. и т. д. Стварни примери, очигледност, лакост и примамљивост са моралним поукама да му је девиза, Ето дакле одговора с педагошког гледишта на стављено питање.

Као што се из овога види, од 1[. се разреда иште више нома од ког разреда, не толико по моралној обавези колико баш и по самом програму и педагошком захтеву. Све ово пак, нигде за |. разред нема опширно написано, да се наставник може послужити. Кад би се баш и хтело написати, не би се могло, јер је 1. разред сам по склопу сваштар. Ако би ушле једна или две групе, остале би других девет — десет, а то с тога, што на наставу у !. разреду утичу јако: место, околина и развитост ученика. А сва места, све околине и све способности никад у једну књигу не могу ући. Ту је, дакле, нужно вешто учитељево чуло и његова интелектуална моћ. |

Из свега овога даје се извести: да за почетну наставу — за темељ васпитања, треба јаке учитељске снаге: детињске и људске ћуди са добром педагошком спремом.

И сад да се запитамо: може ли једна учитељица, која се тек човршно спремала за тај посао (ито само за женске школеј и која. вазда има материнских и домаћих брига, да свестрано и како ваља, обради рад у 1-ом разредуг — Не, и никад — не!“,

Баш усљед тога није мало примера, да деца јуш у !. разреду изгубе вољу за школу; није мало примера, да по 3 — 4 год. учи по неки |. разред, па даље ни коракнути; није мало примера, да:деца у П. разреду (кад пређу из [| немају појма о броју, десетици, цифри, слици, ствари; није мало примара, да деца не знају ни најлакшу причу да испричају — да је искажу својим речима; није мало примера, да деца с погрешним домаћим навикама пре-

5) А зашто не; Рел.

«Учитељ» 18