Učitelj

612

Зар не би било боље да сам почео гимнастику или певање, чим сам на првом часу приметио умор и досаду и раздраженост од напрезања 2

А програм #

Није требало на њега гледати.

А белешка 2

, Нисам требао пи да се обазирем на њу.

Кад сам већ учинио погрешку, онда што нисам паметније поступао при кажњавању ' Требало је безобразну и каљаву децу отерати кући да се чисте и умивају. Но то су напуштена деца. Немају никаква озбиљна назора ни васпитача. Требали су га наћи у мени. Нашла су касапина. Па шта сам могао ја учинити ;

Могао сам их извести у ходник, па благо зовнути послужитеља и рећи: да су се ова деца нехотице искаљала него да им полије нек се умију. И кад они буду готови, да им рекнем: није добро! Дед још мало! Дед ово оперите ! Очистите ово! Хајде још ово! Још мало лепше !

Ово би била природна казна. Они би је осетилн више него моју жучност и вику.. Да либи..,. 36

Такве мисли пратиле су ме цело вече и целу недељу дана. И што сам о њима више мислио, то сам све више осећао како нема васиштања по нашим основним школама. Јесте нема васпитања. Појео га оволики програм. Нико о васпитању и не мисли. јер из тога се не даје оцена. А програм је велики, а Оловенски је грдоба у основној школи. И та грдоба раздражила и мене и децу и прекинула љубавну везу између нас. Кад је ње нестало, нестало и стида и уљудности, јер томе се деца не уче ни код куће ни на улици, па ни у јадној оптерећеној основној школи.

О, ви блажени, што сте тако комотни, те прегледате један програм за основ. школу но четири пет година, жртвујте који час вашега комодитета овоме питању, скините један пут ову мору, ово досадно кљукање, и млаћење глогиња! Више од три четвртине забораве деца за два месеца. Скините еволика напрезања умна и уклоните овако горке часове хиљадама ученика, хиљадама будућих грађана. Не тражите од учитеља да им деца само брбљају. Нека од тога мало знају, па је доста. Нека су уљуднија, чистија, поштенија и боља. Тога нам треба. УЛВ. >