Učitelj

Вечита галама! Вечито гурање! Вечито тумарање! Ето, то је бледа слика светске изложбе у Паризу 1889. године

И ко би могао да опише сав тај метеж, сву ту галаму, цео. ај лавиринат, тај свет у минијатуриг И све то да се види за 6. дана (толико сам времена утрошио на саму изложбу); — зар је то могуће 2 Протрчати кроз ово светско шаренило од предмета и лица пије довољно. Ја то појмим; али боље је и протрчати, него не мрднути се с места, Да запишем што сам прибслежно у томе трчању.

Јевропа.

Као год што су огромни у природи делови света, тако је исто огромпо о оно што је на Марсовом Пољу изложено. Ја не мислим да упоређујем један свет са другим; у оваким приликама то јем немогуће. Што хоћу да о сваком комаду земље посебице пишем, то је учињено само рад лакшег прегледа.

Јевропу престављају на овој светској изложби ове државе: Францеска, Енглеска, Русија, Грчка, Орбија, Белгија. Холандија, Румупија, Аустроугарска (приватној Монако, Норвешка, Шпанија, Данија, Швајцарска, Италија. Исланд, Канарска Острва, Турска и Луксембург. Кроз сваки одељак ових држава прошао сам, и летимице прегледао, а што ми је највише пало у очи прибележио сам. Прво да опишем школске ствари, па онда друго.

Школеке ствари. -

Школе, школска учила, на светској изложби репрезентоване су врло рђаво, врло сиромашно. Да се Францеска и Швајцарска нису потрудиле, школски би одељак био празан. Како је јадна просвета свуда сироче. Док је војска пајраскошније, најсјајније и најогромнијес заступљена на овој изложби, као и у друштву, дотле је скромна школа врло јадно, чемерно и жебрачки престављена, као што је фактички у друштву. Док је индустрија и земаљска, (пољопривредна) производњи најбриљатније и најобилније заступљена, дотле се школска учила једва примећују. Огромни су одељци посвећени: војсци. машинама, уметничким производима, коло: валпој ипдустирији, а школи једва понеки ћор-буџак или неко невидно углашце. И наша је се Србија тако показала: неколико. прописа и цртанка нагази случајно. И ако је тако. Изложба је огледало народа, земље, државе. Како је у ствари онако је и престављено. У опште су школе репрезентоване: клупама, цртежом, мапама и ручним радовима. Да видимо како.

Францеске основне школе. Францеска је најлепше урадила. Она је у једној соби преставила целу школу, онако каква је. Ту ву поређане: школске клупе, експерименти за Физичке појаве, глоб, телуријум, збирка гимнастичких справа, табле, мапе, цртаћи материјал и ручни радови. Ту је и учитељ! (само фале ђаци, па да све држи предавањеј.