Učitelj

432

решавање овога питања. И, ми можемо о њему говорити па и решити га; али још унапред сумњамо, да ће то решење бити доноссено на основу свестраног познавања. Најважнији део тога питања | који би требало учитељи да реше јесте: Каквог уплива имају више основне тиколе на народно образовање, ч каква треба да је њихова практичност% А какво треба да јењихово уређење и каквог уплива треба да имају на економски и по. литичко-државни део 200 – држимо да је — поред учитеља — ствар и других.

Ми ћемо и да говоримо о овоме питању, држећи се овога | гледишта. -

1. Жаквог удела имају више основне школе на народно

образовање 2

Одмах да се запитамо: Шта је задатак основној школи: —

Извести до краја одговор на ово напиштање — дошли би смо 40 решења питања. које смо ради да претресемо. Сви културни народи схватају задатак основног образовања готово подједнако. Код нас се задатак основне школе схвата у овоме: 1!, Школа је дужна да код омладине развије духовну моћ, да упућује вољу код омладине на оно, што је поштено и часно ; дакле да ствара код омладине добре карактере. 8., Да даде деци —- омладини — сва она знања основна, која ћеим као будућим грађанима требати, те да могу лако схватити све оно што ће им учинити живот лакшим. 83., Да, пази па дечије здравље и да упути ђаке — омладину да пазе у животу на своје здравље; јер „здрава душа у здраву телу“ важи

од како је човек постао. 4, Да упути децу — омладину — да се интересују за све оно што је лепо. ; Укратко речено: школи је задатак да ђаке — омладину —

образује: морално интеликтуално, Физички и естетички. Или још краће: да хармонијски развије омладину.

Према овако схваћеном задатку основне школе, — да ли га је могуће извршити за четири године са децом од б до 10 година! Нека је педагошка вештине међу српским учитељима ма како развијена, нека су школа и настава ма како удешени — нама се чини да. је немогуће постићи онај минимум образовања, који мало преу задатак обн. школи стависмо; јер деци од 6 па до 10 година једва, ако можемо да дамо извесну гомилу неутврђених појмова, а о расудцима и закључцима — комбинацијама — не може бити ни говора у овоме добу година, код све бистрине ума нашега народа, Шта више, у овоме добу дечијем, а за 4 године није могуће да се. утврди ни најпотребнија писменост. За ово нам даје доказ наша основна нижа школа од четири разреда. Већ се намеће питање: а