Učitelj

528.

одлуку : да се у 1. иП. разреду могу употребити само буквар и _читанка као учбеници. 5 И ова мера, као и мера министарства просвете да се неодобрени учебници не имају употребљавати у основној школи, нису баш ништа помогле. Започета ствар, писање учебника за све разреде. и данас је у моди. Сад се у основној школи нико не сме да тужи да нема учебника. Основна школа изобиљује учебницима. Сад се само туже наставници, који желе да сами ништа не раде, како нема добрих учебнина. И имају право. Зар може бити добрих учебника у [. р. или П. разреду из науке Хришћанске; у П. раз. из познавања, околине, јестаственице, српеког језика и рачунице2 2 — Да, ми одговарамо да не може. Па зар они учитељи који су писали учебнике за те разреде нигде нису прочитали то2 Зар они за то правило не знају " Сви знају за то правило; сви противу њега раде. Али сви се и бране иза јаких опкопа. Као да су се договорили на каквој скупштини или конференцији. Боже сачувај! Све води једна мисао у томе: побољшање материјалног стања. А: сви се бране: наша је дужност да помогнемо и деци и учитељу; колико знамо и умемо; да им пружимо једну књигу више за читање, а учитељи су пак дужни да знају. како ће те учебнике да. унесу у своју школу, у поједине разреде, и како ће са њима радити. Ми нисмо дужни да их у томе поучавамо, да им пишемо упуства. Они су школом позвани да то знају, и треба да знају. Од наших књига нема штете ни у овом случају. Само је вајда. Деца имају једну књигу више за читање, а то је средство да деца науче да боље читају. И још нешто. У књизи, која се зове “Атлас,< каои у многобројним земљописима за Ш. и ТУ. раз. има новине. У свима тим књигама наштампане су и мапе, а деца су дужна да их прецртавају, ма и па прозору, како би што боље сазнала облик округа или државе, као п места на којима су планине, и правац река итд. итд. Па које би се дете онда смело да дрзне да не зна оно што има сваког дана у својој тако лепо ишараној књази 2 Које би дете смело да каже да не зна Београд и околину београдску кад већ постоје два учебника за тај предмет% Први учебник није ваљао, говори учитељ П. разр. за то, што у том учебнику нема слика: како се суше шљиве, како се пече ракија, муља грожђе, како се деца играју војника, како је св. Сава спаљен на врачару , како изгледа краљев дворац, један део главне улице, велика школа, жељезничка станица итд. итд. И седе човек наставник и попуни ту осетну празнину, и даде свој деци П. разр. у Србији своје дело са сликама: познавање околине. у од тог доба, нећу да кажем да сви ученици П. разреда, у Београду и Србији не знају ништа више (2)