Učitelj

45

ховенство је на тај начин држало под својом влашћу западну и средњу Европу за неколико векова, заглупљујући народ и школом и црквом.

Школа и наука су тек у новије доба постале слободне и самосталне — и то још не свуда, и не потпуно. И од кад је се школа. ослободила, и постала, самостална, од тад се тек почела и развијати. А с њом упоредо се развијала и наука, и у ошште људски напредак. Сви несравњени напретци у индустрији, техници, и саобраћају, који су нам данас већ постали неопходни за живот, тековина су новијег доба. А све то има да се благодари томе, што су наука и школа постале слободне, п самосталне.

Џа онда, да ли би било корисно опет путати школу у тесногруде и себичњачке политичке везе, и стајати јој на пут, да се и даље самостално развија, 2 Зар нису сви људи на земљи једнаки, и браћа међу собом # Што да онда школа потпомаже то цепање на народе и народиће" Бар наука и школа треба да су изнад тог ситпичарења, и да негују само оно, што је најузорптије и пајузвишеније — да збраћавају, а не да. разбраћавају ! Школа треба баш да изглађава националне расцепе, а не да их сама још потпомаже и увећава !...

Све је тако, поштовани слушаоци, — па и опет је нама, Србима, национална школа, неоттодно потребпа. И у опште је национална школа 9 данашње доба, бар у Европи, са свим сувремена. — Да за ово нађемо оправданих разлога, морамо са размишљањем почети

поиздаље. =

Данашње је доба — доба скроз и скроз нашидналистичко. Тако је бар у старом свету, или тачније да се изразимо, у Европи, где и ми живимо. Но чак ни нов свет, Америка, није са свим поштеђена од на-