Učitelj

58 питање: Да ли је данашња наша школа национална и у колико ;

Мора. се признати да и данашња наша школа ради у националном правцу. Али, поштовани слунпаоци, мора се у исто време признати и то, да она врши тај свој задатак у недовољној мерц. |

Да докажемо ово у кратко на основној школи

И ту прво да видимо, како стоји с гајењем идеје.

о српском уједињењу. __У данашњој основној школи учи се, према, званичном наставном плану, 15 предмета. Гајење идеје о српском уједињењу заступљено је поглавито само у три од тих предмета: у земљошису, српској историји, и српском језику. У осталих 18 наставних предмета нега идеје о уједињењу или није заступљена баш ни мало, иди је заступљена врло, врло мало. Тако после три горња предмета највише је заступљена, нега те идеје у тришћанској науци — али и то тек у УГ р. до кога долази врло мало мушке деце. У том разреду се изучава, другога течаја историја сршске цркве. У осталих 5 нижих „разреда ова идеја је заступљена само у овоме: што се у ТУ р. говори о св. Сави, и још о Кирилу и Методију и крштењу Словена. — За хришћанском науком долази цртање, где се тражи, да, се у УГ р. — дакле 'онет теку Ур цртају карте српскиг земаља. "За цртањем долази певање, где се међу световним пес. мама певају патриотске ц националне шесме. — У оста_лих 8 предмета нема, скоро ничега, што би ишло у прилог нези велике идеје о срцоком уједињењу.

И тако наши ђаци у основној школи уче много мање онога, што ће им требати у првом реду као Србима, од онога, што ће им требати као светским, космополитским грађанима.

Но то није све.