Učitelj

400

буде светац; тражити од човека да иде неким уолученим вагашом, да скрсти руке — за њега је то било малтретирање и младости и човечанства.

Зар није боље оставити све своме времену ; Оставити детету да се игра; оставити младости да младује; пролазити поред тога мирно и не дизати никакве ларме = то ће проћи својим временом ; зар није боље :... Или, зар је боље стезати човека крутим моралом, пазити на, њега, туторисати му; и он онда, кад дође у зрелије године, кад се отресе вашега туторства, кад збаци јарам који га је дотле стезао — он жудан ва свима сластима полети за њима... Зар није смешан... Какво изгледа бркато дете :....

То су биле његове мисли.... Тим путем почео је долазити до резултата ; на тај начин почео је да ствара, програм свога будућег јавнога рада...

Школовање се приближаваже крају.... Он беше већ у мислима, сворио себи правац... Али нешто друго дође Нешто му заталаса груди, нешто му срце узнемири.... дЗагледао се у црне очи; оне му носише мисли, оне му заносише памет...

И... шта ту ваздан : Млад отворен, слободан човек, позна се са девојком, са овом истом његовом женом,

Даницом, запроси је и... венча, се...

Ж ж Ж

Сад је ту.. Даница брзо спрема и намешта, а он стоји опијен и занесен својим идејалима. Киша. пљушти, мрекају га капље али он не мари.

— Мико! — зовну га Даница.

=— Шта је: — трже се он.

= Шта велиш '... 'Оћемо ли овде огледало:

— Добро, 'оћемо !

— А ову слику овде:

— Ту.