Učitelj

лист «УЧИТЕЉ» И УЧИТЕЉИ 35:

свега од учитеља тражи живо саучешће према своме раду. и своме сталежу. Јер је сваки поједини учитељ узајамно обвезан да распростире образовање међу принављајућим нараштајем, а с тим стоји у свези образовање васцелог народа, што је опет општа и главна задаћа целог учитељског сталежа. А за то је опет најјаче и најстварније срество читања и изучавања педагошких списа. Но ту се може десити, а и дешава се, да по неки учитељ у педагошком спису не поима нешто из онога казаног, или не зна, како то прочитано да на самом делу изведе и примени, пошто се само читањем и не може ове постићи —- онда ко ће му други у томе да помогне него његов друг, учитељ; Само какав горди и поносити занаџија неће хтети да се поучи од свог друга равнога себи, и само ниско «високоумље> неће признати, да оно још много што-шта не зна. А учитељ нашег времена, који баш треба да жели да се учи да и напредује, дужан је увек с благодарношћу да прими пружену му у том руку помоћи, пошто је то плодоносно поље рада за сваког благородног и савесног учитеља.

Учитељски је сталеж — асоцијациони сталеж, и само га тај асоцијациони дух и води правим и истинским путем; јер. ко је тај, који данас може све сам својим очима видети, и сам до свега доћи: А литература то је море. Па ко нас на том мору води и упознаје са његовом дубином и његовим животом него новине. У томе се и састоји сав њихов значај и достојанство. И данас, кад тако рећи п сваки еснаф и најмање какво удружење има своје новине и своју литературу, зар учитељи да то немају и за то да не маре, кад их то баш извештава не само о ономе шта занима његове савременике и сараднике по целом свету, но и о томе, шта се тражи и очекује од садањег учитеља, шта јеон дужан да ради, како треба да ради, и од чега да се клони и чува 7 Јер онај, који не зна и не чује шта се и како се око њега и у његовом сталежу ради човек је несавремен, изостао од свог времена. А њему и свима нама притичу у помоћ они људи, који стоје на стражи времена и дају нам сигнал о свему појављеном и виђеном у данашњем свету. И ти људи заслужују потпуно поштовање и благодарност од свију и од посебице сваког учитеља;