Učitelj

818 | ШТА И КАКО ДА ЧИТАЈУ ДЕЦА

„Природа почиње све, вештина и васпитање довршују оно што је природа почела,“

Друга је Хеглова:

„Педагогија је вештина начинити човека, моралним“.

Прва даје полазну тачку, од које треба ићи у прогресивном васпитању. Друга одговара циљу слободног васпитања, ако се моралност сматра као битни карактер човека, као индивидуе и члана друштвене заједнице, а победа моралности као њен највиши и најпотпунији циљ.

Београд, 1892. С Француског

Миленија.

ШТА И КАКО ДА ЧИТАЈУ ДЕЦА

(ЕРИТИЧКО-ПЕДАГОШКА СТУДИЈА ОД ЛОЗНАНКОВА). (СВРШЕТАК)

Ш.

Угледна дечја и младићска библиотека. Јеванђелије и библија. Светска литература: приче народне и вештачке, јуначки епосб, историја, биографија описивање старих народа, путописи, научни одељак, белетристика, дечји журнал, домаћи и страни класици. Шта не улази у састав библиотеке | дечји театор, карикатуре.

И тако, видевши особена својства и потребе дечје природе; давши себи јасан одговор о великом упливу и непобитном значају читања у младим годинама; напоменувши у општим цртама нужна својства добре дечје књиге; сад да се постарамо да кажемо нешто у опште о доброј ученичкој библиотеци. Нека у њу уђу књиге најразноврсније садржине; опширна је област човечјег духа, и свако њено ћошенце привлачи к себи пажњу.

Нека прво место у тој библиотеци заузме јеванбелије, као непревушии иввор љубави, добра и истине, просипљући утеху и светлост у душу човека, скаког доба и стања. „Узмите да је основ јеванђеља љубав, а љубав се јавља по одрицању егоизма као готовост жртвовати себе и своју срећу за опште добро и истину“ (Бјелински). Нека приповетке о легендарним старцима и женама из Библије напуне душу детињу, још од најранијих дана његових, страхопоштовањем к неисказаним судбинама Промисла Бож- _ јега. ОСтарајте се да уселите у њих религиозне идеале; побрините се нарочито о том, да би учење религије уздигло и просветлило срца њихова, јер то уздизање, та светлост у души, склања младеж у будућности од уског, засебног и саможивог материјализма. Ове књиге дају храну и уму, и осећању, и уображењу вашег васпитаника; с њим треба почети његово умно и морално васпитање; оне треба да буду његова редовна читанка у