Učitelj

88 о УЧИЛИМА

чинодјејстава. О томе се водио разговор у школи. У "Београду су вођена деца и у кабинете на вел. школи. Са екскурзијама уведена су у наставу посредна очигледна. средства. у облику слика за земљопис, историју и хришћ. науку а и за остале предмете по могућетву. бек | су донешене било из приватних кућа или · својине учитељеве, а увођен је по где где п такав обичај, да се од ђачких улога и прилога набављају слике. Осим наставне користи овака практика доносила је п моралне, јер су деца тиме осећала већу заједницу и вредност школе. | За рачунску наставу по неки су учитељи градили неке рачунаљчице од природних производа „Жир или орахе или шишарке и калеме узму па нанижу у разним количинама на конац па обесе о зид на два чавла и тиме је показивано збрајање и ред бројева п остале рачунске радње. Ова учила имала су ту вредност, што су начињена од самих ствари, које се у животу употребљују и могле ву да објасне рачунске односе, но што се они на њима у животу употребљују, док је то рачунаљци _ оскудевало, јер куглице немају практичне употребе.

Без сумње су учитељи у интересу наставе употребљавали још. по. _ нека приватна средства за очигледност као н. пр. доношење разних животиња у школу, али нам сви случајеви нису познати, да би и њих могли поменути. Међу тим овакви лични труди учитељи да су били потпомогнути и државом и родитељима створили би богату очигледну. наставу у нас а били и узрок проналаску нових, чисто наших учила, те би уз позајмљена учила са стране могли показати и ми своја оригинална.

Ето, то је. лак историски преглед појаве и развића, учила у нанпој основној школи у њеном првом развићу до 1882 год. Као опште закључке наших посматрања о тој ствари и у том лобу, | можемо извести у ово. неколико тачака :

1. Да је те РА десетина те школске периоде добила извесан број учила. -

- 2. Да за појаву учила и очигледне наставе у школама им; П искључиве заслуге: наша прва учитељска школа, њени наставници и питомци.

8. Да су учила из те перподе махом пренета из српских прекосавских. школа и аустриских установа,

4. Да су та учила половином свога броја била неу потребљива и непедагошка и да су нека ишчезла,

5. Да су и млађи учитељи, ученици учитељске школе привредили.

: себи светло место ЈУ. историји “пе наставе уношењем. очигледне на- 3

ставе и разних учила својим чисто личним трудима п жртвама.

(СВРШИЋЕ СЕ.)