Učitelj

102 СЉУБЉИВАЊЕ ПРЕДСТАВА

пливача, нека му даде много да плива. Само приповиједање не би овђе ништа помогло. Гуска умије одмах да плива, како из јајета изађе, ал за то њезини преци пливаху мало не увијек милуне година. Које дакле чудо, што је гуска сва прилагођена, за пливање '! Ми гледамо свој немили крај дане и мјесеце, јер није друге. Прође овако неколико година, и ми се мало по мало помирисмо са својим крајем, а најзад признајемо : «па није овдје баш толико ружно, колико нам се чинило |» Ми се ево прилагодисмо новим утисцима, новим представама, а не они према пама. Ко се је пак од младости често селио, у њега је јака аперпепција за селидбу. Гледајте само Цигане.

Говорите и доказујте неуку човјеку о кретању земље око вунца, он ће вам се смијати, а можда и помишљати, Аз вам се мијеша у глави. Сјећајте га, да звјездари израчунаше, кад, ће бити помрчина сунца или мјесеца, или кад ће се гдје појавити која звијезда, он опет остаје код свога, јер не има аперцепције за то, а на народну речено: не иде му то у главу. Његове представе о кретању земље, посве су другачије. За то: просвјета тако споро и тешко продире у народ, у ког има још сва сила сујевјерја. Само наука, и то у почетку очигледна, ствара у младежи јасне и вјерне представе, и даје здрав темељ. умну образовању, УЖивчани организам ваља да се модификује према тому вањским свијетом.

Не ће нам бити неугодно, ако се око тога још мало позабавимо, јор је ствар врло занимљива. Ево нам дјетета, кому су родитељи злочинци. Оно у својих родитеља није никад ништа лијепа ни чуло ни видјело, а рецимо, да је зле сколности још и наслиједило од родитеља. Има ли то дијете аперцепције за моралне представе. Не има. Гдјегод може, чини зло, а добра никада. Људи га коре, грде, туку, али удри зло да. је горе, Сви, савјети, све моралне проповједи не примају се њега. Све је то боб о стијену. Све рђавштине овог дјетета излазе из мозга, а не из каква «опака срца». Може ли то зло највјештији педагог напречац искорјенити ! Не може. Шо постаје у дугом вијеку од млого силе, за то треба много силе, да ону стару силу преобрази у други облик, јер уништити се не може ни сила ни материја. Тај закон влада у свој природи, па оне биле Физичке или