Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 399

за време Ферија или по изласку из школе, у место да им се мили у миру и на тенани читати и учити, одају задовољству да не раде ништа више од онога што морају“. Отуда је, свакојако, и дошло, те су и ове године, као и ранијих година, готово сви ревизори сагласни у тврђењу, «да је мало учитеља који читају из властитих побуда и за своју корист“.

Нагласивши после овога потребу учења живих језика у учитељским школама, г. Пеко изриком тражи, да се настава у њима по вери редовним професорима учитељских школа, који ће их умети, знајући педагошке методе, предавати сагласно начину џредавања, осталих предмета.

Одељак, посвећен учитељским школама, завршује г. Пеко неколиким напоменама, које се посебице тичу женских учитељских школа.

„ Не знам, вели г. Пеко, да ли се варам, али се мени чини да ми нисмо умели наставу у овим заводима прилагодити полу и будућем положају њихових васпитаница Већина је ових девојака из народа и у њему ће провести доцније свој живот; многе ће међу њима, одмах с почетка, дакле још врло младе, доћи са службом у места усамљена, далеко од својих породица, те ће бити приморане да у својим односима буду крајње резервисане, лишене и савета и помоћи и срестава, изложене свакојаким опасностима, које собом доводи усамљеност и досада. А на све то ми канда и не помишљамо да их израније припремамо. Ја не говорим само о моралној и умној спреми, коју треба да им дамо. Нећу нарочито да наглашавам, да према таквом положају, ми немамо право давати им тако пространо образовање; баш на против, ја мислим да их треба темељно спремити и образовати у свима правцима у толико више, у колико су више изложене опасности да буду усамљене и без икаквих других орестаза до оних, којима су се већ привикле. Ја бих хтео само знати да ли ми дајемо нашим младим учитељицама довољно практичнога, образовања, како би оне доцније могле бити саме себи довољне, како би могло бити корисније и својим ученицима и њиховим породицама, како би могле преко њих, а помоћу свога знања, створити себи угоднији положај и живот и у најудаљенијим и најгорим местима. Уче ли оне, на пример, покрај цртања геометријског (готово некориснога) и орнаментског, и цртање пасажа, којим би се у доколици могле при- | јатно забављати 7 Да ли ће бити у стању поправљати све своје одело и давати у овоме погледу савете и домаћицама из суседстват Хоће ли умети справљати у ствари (ја не говорим о простим појмовима) прве лекове за најраширеније болести, који би се могли употребити