Učitelj

ОСНОВНА НАСТАВА СВИХ ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА 947

Најмање се осећа утицај централне власти у Енглеској, нарочито од установе школских одбора. Као што сеу Енглеској сад прегледа свака школа, тако исто Белгија неће да чује за приватне школе У многим државама је централна власт веома моћна. У Русији, где министар просвете дели власт са Св. Синодом, његов је утицај опет веома велики. Француска се може навести за пример као држава, где је цечтрализација просветне власти · најистакнутија. На против, децентрализација се највише осећа у Швајцарској и Савезним Државама. Вели се, да тиме тежи њихов скроз демократски народ. Демократска Француска слаби ово тврђење.

Школском уређењу Савезних Држава замера се, што је из__борним системом нехотично дозвољено, да разне политичке стру-

_ је додирују и саму школу. Тамо се бирају сви часници — од интенданта до учитеља. У Онтарију је та незгода уклоњена онако, како је то већ поменуто.

Види се, да је школска власт подељена између министра и школских одбора. Ови чиниоци, према духу, традицијама и по_ требама народним, имају разне вредности за народну наставу. Њихов је утицај различан. |емаззеџг мисли да у државама које нису федеративне, корисно би било да је министар претежнији од одбора. Против овога мишљења војује настава у Енглеској. Тамо нема министарства просвете, и опет настава не заостаје иза наставе у осталим државама. |еуаззешг придаје велику вредност и приватној иницијативи, која је нашла одушке у школским одборима. Њима треба да је обезбеђен знатан део утицаја на школске послове. Они знају месне навике и потребе, те се свакојако интересују и правцем којим греде настава и васпитање њихове омладине. Бар окружним одборимм требало би проширити и права и дужности. Наши окружии одбори, за свога краткога _ живота, учинили су и за школу у опште много, врло много. Подигнуто је, али су бар суме одобрене, на подизање многих, лепих школских грађевина. Драговољно су помагате све просветне __уставове. Како су почеци свуда тешки, то би се тек временом "видело, да и у Србији приватна иницијатива може донети плод_"них резултата.

Још неколико речи у овом одељку. Основне школе, у свима _ дивилизованим државама, данас су државне установе. То је пра"ведно. Друштво је дужно да се брине о образовању и васпитању __свих својих грађана. И сиромах треба да осети важност истине,