Učitelj

354 КЊИГЕ И КЊИЖНИЦЕ У СТАРОМ Риму

критици счушалаца, која је често пута и нехотице исказивата, било је много и незватих песника, који су на силу Бога хтели да се чују, и који су певали и рецитовали из сујете.

Наравно, такви су људи злостављали своје слушаоце и пријатеље. Још Катулус, песник, а савременик Цезаров, жели некзквом Сексту, који га је позвао на рецитацију, да назебе и промукне. Напротив Марцијал теши евог приљатеља ; „Сиротињески је истина, ручак на који сам те позвао, али ћеш за то на миру је сти, и домаћин ти неће читати дебелу књигу.“

Са јот: досаднијим рецитатором упознаје нас Марцијалов епиграм, који овако од прилике гласи:

Зашто нико не воли да се с тобом сретне 2 Зашто, куд се макиеш, настане дивље бегство, и што је свуда пусто око тебе, Лигуране, хоћеш за то разлог да чујешг Приличан си песник, а то је мана веома опасна.

Ни тигар, разјарен отмицом штенади,

ни жарким сунцем надражена, змија,

ни бесомучна шкорпија тако не поилаши. "Јер, ко ће, молим те, да поднесе такве муке 7 Ко стоји, ти му читаш; ако седне, ти му читаш; Побегне ли, ти му опет читаш.

Ја у бању бежим, ти ми око уха зујиш;

ја у басен скочим. ти ми не даш пливати,

ја на ручак хитам, ти ми ићи не даш;

ја за ручком седим, ти ме с места твраш;

ја уморан заспим, ти ме из сва будиш.

Па иџак би да знаш, какво то зло чиниш 2 Поштењак си — али сваки те се боји.“

Сатиричар Персије описује те сујетне рецитаторе овако: „Лепо очешљани, у белом новом руху, с тешким претеном на руци, заседну на своје узвишено место. Кудним погледом, осврћући се на све стране, почињу да читају најдирљивијим гласом, што га грло може да изведе.“ 8

Неки пут је предавач застао са читањем, па кокетно питао: „Хоћете ли да престанем 2“, а учтива је публика наравно викала:;

гесна, гесна!“ Слушати и хвалити, било је по бон тону, особито ако је рецитатор добар пријатељ. Па ипак многи нису хтели да им се досађује, него су долазили доцкан и стајали пред вратима где су примали извешћа, да ли је писац почео већ да чита, да ли је свршио са предговором, и докле је дошао, На послетку су бо-

2