Učitelj

ЖЕНСКИЊЕ У УЧИТЕЉСКОЈ СЛУЖБИ о

мушких и женскиња, онда неће ни понижавати мушке, што имају да се такмиче са женскињем, које је по способностима равно њима. Али свакако мора мушке понижавати, ако њима поред све способности не буде допуштено, да се такмиче са женскињем; управитељска, места у девојачким школама не смеју се попуњавати само женскињем, јер то поред тога, што понижава појединца, још више шкоди тиме, што иде на штету многих породица.

Учитељ се не бори само да задовољи своје славољубље, него да одржи и унапреди своју породицу; не захтева дакле само правичност, да и учитељи могу бити управитељи у девојачким школама, него је у друштвеном интересу, да се опробани учитељи не спречавају у њиховом напредовању. Учитељице треба да имају на уму, да ће и оне на многим местима бити изабране, нарочито где желе, да се девојачка школа преда у женске руке ; нека се и то помисли да је човеку социјална дужност, да оснује и одржава породицу.

А шта да кажемо о удатој учитељициг За што је тежило женскиње, да му се да јавна служба Свакако не зато, да покаже мушкима, да је тако исто способно за јавну службу, као мушко; оно је тражило равноправност у служби, да стекне самосталан и частан положај у друштву, да обезбеди свој опстанак, једном речи, да се учини независном од неизвесне и случајне удадбе. Чим се пак женско уда, онда отпада разлог, да се лати јавне службе. Са удадбом ступа женскиње у свој природан позив, поред којег само споредни позив може да постоји, а наставнички позив не сме никад постати споредан позив. Савесна учитељица, која је свесна узвишеног задатка школиног, чим се уда, одмах ће напустити позив, којем не може више са свим одана бити. Ну има учитељица, које нису са свим прожете дужношћу свога позива, те сматрају школу, као извор за зараду; друге пак мисле, да треба још неко време да остану у служби, док положај мужевљев не буде давао довољно срестава за живот, или док не стекну право на пензију, те да својом пензијом увећају приход мужевљев. Тада се у дужности дешавају разноврсни судари, од којих увек школа страда. ; |

Свака разумна учитељица, која стоји на висини свога позива, мора признати рђаве стране двоструког положаја удате учитељице. Ту мора законодавство у интересу школе и друштва тој навали на пуг стати. Нико неће удатој женској за зло узети, ако она приватном наставом или другом којом часном зарадом буде умножила приход свога мужа; али за јавну школску службу јесте само оно женскиње, које се свом својом снагом и целом пажњом може школи посветити. Кенскињу се може с правом признати једнака вредност са мушкима,