Učitelj

ЦРЕДАВАТА 787

јој радозналости боље пазити и мислити на читање; сама ће видети и научити шта се чита, а оно што запамте биће производ њиховог рада. Краће речено: радећи овако деца ће се научити да мисле и памте читајући, а читање само тако треба и вреди. Ко ће да им напред казује сутра кад сврше школу и узму што год да читају 7!

И онај захтев понеких професора педагогије, да наставник прво прочита чланак, није увек потребан. То треба увек радити само у Ги П раз., јер у тим разредима деца се уче читати, па им треба унапред за углед прочитати, да виде како се правилно чита, али већ у Ши ГУ раз. то није увек потребно. У тим разредима наставник треба најпре да прочита, само у случају, кад ђаци не читају добро. А ако ђаци читају добро, онда треба одмах позвати њих да читају, разуме се, прво неколико оних који најбоље читају а наставниково је ту само да пази на техничку страну читања, и да не остане необјашњена нека непозната реч или реченица. Па чак и ово објашњење где треба, треба оставити самим ђацима, и наставник има да објасни само оно што ђаци неби знали. За то ђацима треба дати право, да слободно питају наставника, кад год нешто не разумеју у читању.

Није ми намера да пишем овде све што се тиче метода читања, него сам овим хтео само да кажем, где ја одступам од обичаја при читању и за што. Моје мишљење базира се на правилу: да у школи треба ђак да говори што више, а наставник што мање; да се овако читајући развија самосталност деце у мишљењу и говору; да се објашњавајући непознате речи, реченице, па и читаве пасусе, развија доста саморадња код деце; да ђаци само не понављају наставникове речи, кад причају оно што су им ови претходно испричали, па прочитали и објаснили. Овако радећи наставник уштеди доста времена и лакше му је, не напреже се много говорећи, и ово је важно особито за наставнике који раде са 3 или 4 разреда. Ако ови буду сваки чланак у сваком разреду прво усмено казали, па прочитали и објаснили, онда ће то бити врло непријатно за њихова плућа, и неће имати довољно времена да савладају ону другу, (техничку) страну читања.

Сад да пређемо на само објашњене народних песама, које се

читају у основној школи.

ж ж ж

1. ПОЛАЗАЋ ОБЛАЧИЋА НА косово. (Читанка ва Ш раз. стр. 47.) Код ове песме треба деци казати најпре шта је то Косово и где је оно. За тим треба им казати ко је био Кнез Лазар, а ко Обла-

52»