Učitelj

768 НЕТАГОШКИ ПРЕГЛЕД

02.278. 222 088 22 РаРИЕН 8 на пат

Потпуности ради напоменућу још ито да забавишта и женске пансионе, поред надзорника, надгледају и нарочите надзорнице.

Сматрајући да ће сескорим и код нас решавати ово важно, па. готово и судбоносно, питање по нашу наставу, изнео сам ово неколико редака као незнатан приложак његову решењу.

Љ. М. Д.

Двадесетнетогодишњица немачког учитељеког савеза. Децембра 28 прошле 1896 г. прославио је сајно у Берлину свој 25-годишњи јубилеј немачки учитељски савез, који је основан 1871 године. Вредно је на овом месту истаћи рад овог савеза, тим пре, што и ми имамо своје Учитељско Удружење, које живи већ 16/ година. Поредећи свој рад с радом сличних удружења у напреднијих народа, увидећемо лакше грешке у нашем раду.

Прослава је обратила на се општу пажњу. Немачки педагошки листови пуни су дугачких чланака, посвећених значају и историји овог корисног удружења, које је многа добра. учинило своме народу. Да упознамо наше читаоце најпре у кратко са његовом историјом.

Мисао о „савезу“ свих учитеља у Германији занимала је одавно немачке педагоге. Дистервег, Вандер и др. немачки педагози још пре револуције од 1848 године радише, да сазову све немачке учитеље на једно место и да тако створе једно педагошко друштво са, ширим задацима и погледима на основну наставу. И ако време не бејаше повољно за оснивање удружења, ипак је сама идеја живела, и укорењавала се у масу народних учитеља. Опште одушевљење у 1848 г. захватало јеи педагоге. Бејаше дошло време за оснивање немачког учитељског савеза. 99 Септембра 1848 год. био је први збор у Ајзенаху, на коме је председник збора, уз бурне усклике одо“ бравања, објавио оснивање савеза. Но све тадашње околности беху противу њега. Трећу скупштину, која се имала састати у Каселу, власт забрани. Утицајем наступеле реакције, савез се распаде, јер ђоја рад савеза не одговараше истакнутом смеру. Мањина, верна идеји уједињења, немачких педагога, скупљала се и радила је у слободним градовима и мањим немачким државицама.

И ако се савез распао, није умрла идеја о њему и чим су наступила боља времена, она је понова оживела, нашла ватрене поборнике, који је остварише у најширим размерама. После уједињења. Германије, била је сасвим природна мисао о јединству немачких педагога у свима немачким земљама. У Јулу 1871 године оргазиновао се у Берлину комитет и сви главнији педагошки журнали донеше