Učitelj

996 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

већом зрелошћу човековом мора и заповедање и забрањивање све више отпадати од стране васпитачеве док се тај одношај тако не кристалише, да се и васпитач и васпитаник покоравају само извесним непроменљивим законима. При игри бисте могли Вашем сину допустити слободно кретање, али се његова воља при томе пак може снажити, ако се само с једном ствари једном игра и ако их не сме брво мењати. Треба га привикнути, да ублажава своју нестрпљивост. Ако што год зида, то пазите на то, да са, свим лепо изводи. Ако му дело несрећно испадне. то ће га почети још једном са већом пажљивошћу. Он се мора научити, да изврши оно, што започне. Олакшајте му то пријатељским и добровољним саучешћем. Ако се код буде које игре озбиљно помучи, као при зидању с коцкама или цртању, то ће те из тога моћи упознати његову снагу и вештину, па ма колико да је у томе сиромашан. Омаловажавање може његову творачку снагу да убије. Но, препоручујем Вам једно врло важно правило: „Не хвалите никада дете ради каквог извршенога посла, него хвалите сам посао.“ Дакле не говорите: „Ти си добро дете! Задао си себи толико муке |“, већ: „кућа је заиста лепа, па чак је и димњак на. њој. Можда ћемо моћи још још једну куглицу да наместимо озго. Гле, то може!|« Цољ таквога, поступања. изнећу Вам у моме новом писму.

Чувајте се, да не потиснете творачку моћ Вашега сина незгодним казнама, нпр. плашњом мрачне одаје. Више га, навикавајте, да и у мраку мирно остаје и то се не сме сматрати као какво јуначко- дело, већ као нешто, што се по себи разуме. Још је неодмереније дати детету као казну _ какав рад. Рад не сме никада да буде казна, већ да је у очима дечјим као нешто добро. Ако из лењости није урадио добро какав посао, то га мора, разуме се, још једном урадити, али то не сме да буде казна, него му створити задовољство, што је сада био у стању да рад изврши. А. ако је Ваш син ствари врло брзо и аљкаво уредио. „То, сине, не може тако да остане; па то не изгледа лепо; дела још једном уреди онако лепо као јуче.“ Ви морате на томе радити, да му рђав рад ствара незадовољство, а добар задовољство. (НАСТАВИЋЕ СЕ)