Učitelj

710 РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

њиховим пећинама нађени су цртежи које су начинили на камењу вештаци тога племена. Ти цртежи дају нам у најгрубљем облику слику северног јелена, мамута, у чијој су средини они живели; а тако исто и портрет самих представника тога племена. Од тих портрета, који мало личе на оригинал, није тако далеко до првобитне писмености.

Китајци су задржали као неприкосновени тај принцип писмености, — исказати једним знаком целу реч, — разрадили с чудноватим специјалисањем ту систему, онда, кад су други народи учинили срећнији покушај за измену тога принципа. Први срећни корак у том погледу учинили су негдашњи становници долине Тигра и Еуфрата, Асирци, који су измислили клинопис. Овај назив одговара Форми знакова који имају у врху задебљање. Принцис клинописа састоји се у томе, што знаци не изражавају читаве речи, већ. слогове. Таквих знакова броје на неколико стотина, од којих се највише употребљава 300. Наравно, и ово је врло много кад се упореди с нашом азбуком, али је врло мало кад се упореди са оних 40.000 знакова код Китајаца.

Персијанци, покоривши Вавилоњане п Асирце, узајмили су од побеђених, заједно с многим другим вештинама, и клинопис; но они су та сасвим упростили, изабравши само око 40 внакова, и обрнувши их у азбуку. Али опет заслуга за изумевање азбуке није персијска, него египћанска. Како им јето испало да пређу од означавања речи на означавање гласова, не зна се. Може бити да је цртеж предмета узет за знак првог гласа његовог имена. Чим је тако удешена азбука, која је веома много олакшала учење читања и писања, она је бе врло брзо раширила по свима државама које су биле у додиру са Египћанима. “

Није никако чудо што се имену овог народа приписује част овог великог проналаска (азбуке). Од старих народа, он је, као што се види, био пред свима осталим народима у раду око шштрења, образовања. „Буди писмен, па ћеш имати част и богаство! Занат писмености је над свима осталим занатима“! То су изреке које се налазе у одломцима преписке учитеља старога Египта са својим ученицима и које су до нас дошле. Расматрајући рукописе старих египатских ученика, која се чувају у европским музејима, археолози се поражавају ондашњим успехом, који су достигле ондашње школе. Истина, археолози сумњају да су ученици добро разумевали смисао изрека, које су они писали диктандо. Ну њихови радови врло добри

! Маилор, «Првобитна култура.»