Učitelj

ПРОУЧАВАЊЕ ДЕЧИЈЕ ДУШЕ У АМЕРИЦИ 855

Ево закључака професора Бернса из проматрања, које је он чинио на стотинама. хиљада деце у Калифорнији, и то о дечијим особинама, о њиховим интересима, о њиховим појмовима о Богу, о времену, о осећању, о празноверицама, о људским нагонима, о полним представама, о играма, казнама и т, д. !. Деца у основним школама интересују се природним светом, који их окружава, због користи, коју могу дати предмети, а не (првобитно) због облика ствари, њихове грађе, боје и т. д. 2. Деца усвајају религиозне и теолошке појмове својим конкретним општењем с људима и стварима. Њихови први религиозни појмови морају бити антропоморфни. 3. Деца су склона, да у почетку употребљавају цртање као говор. Цртање је за њих средство, да нешто искажу, а не да нешто лепо произведу. 4. При употреби боје деца воле отворено црвену, плаву и жуту, дакле, које дрече. Врло тешко се она навикавају на неутралне боје. 5. Деца примају казну без јасне свести или одређених представа, ла ли је она правична или неправична. 6. Полни осећаји појављују се врло рано у дечијем животу. Псовке или срамни изрази, праћени још и каквим неприличним покретима, обични су већ код већине седмогодишње деце; при том они већ знају, да се крију и да таје.

Док јег. Александар Фри био инспектор школа у Сан-Бернардину, израдио је он један план о превођењу ученика, основан на проучавању дечије душе. Он је давао својим учитељима нарочите листе за суђење о дечијим темпераменту, здрављу, моћи схватања, памћењу Фантазији, моћи суђења, разуму и т. д. Добри одговори дечији према овим сведопбама одређивали су способност дечију за рад у старијим разреду. — Друштво за проучавање дечије душе у држави Илинији врло је активно; оно се састоји из учитеља основних и средњих школа, који се интересују за природну историју детета, и узроке, који условљавају његово растење. Расправе, које оно публикује тромесечно, заузимају већ признато место у литератури дечије; испитивања.

"3. Заводи за недотупавну или слабоумну децу. Глува, слепа, у опште слабоумна деца, као и рани злочинци свагда се исто тако брижљиво проучавају као и морално добра и здрава деца. Проучавање дечије душе полаже такође особиту важност на испитивања по заводима за слабоумну децу. Д-р А. Е. Осборн из КалиФорније дао је неколике важне студије о особинама деце с епилептичним склоностима и о губитку свести о личном идентитету. Исто тако имамо студија Д-р Валтера Ферналда из Масачусета о стању здравља и о зназу слабоумних, а у часопису за болесна душевна стања (Јошта! ог Раусћо-Ав епјсв) објавио је Д-р А. К. Роцер неке важне чланке