Učitelj

ПРОУЧАВАЊЕ ДЕЧИЈЕ ДУШЕ У АМЕРИЦИ 857

5

9. Државни учитељски семинари. Изгледа са свим природно, да су се државне установе, које се брину о образовању учитеља, већ из рана интересовале за проучавање дечије душе. Одавно се тврдило, да се настава мора оснивати на проучавању човечије душе, али, барем у Америци, тек сеу новије време ово познавање односило на душу одраслијих, а никад на дечију душу. Оно се више бавило с цивилизованом и развијеном индивидуом, негб с дететом,

које се развија, ва цивилизацију. Учитељска школа (семинар) у Вор- 7

честру била је прва, која је увела у наставу проучавање дечије душе. Ђаци морају на основу личног проматрања, читања и предавања писати извештаје о делању деце. Проматрања, нису ни у колико унапред прописана, а извештаји су према своме карактеру мешовите природе. Овај начин има ту огромну корист, што ђак.у главном остаје несвестан своје делатности, а опет посматра све око себе. Учитељска школа у Ворчестру већ је и штампала једну свеску посматрања дечије склоности за подражавањем.

Државни семинар у Трентону такође је узео знатна удела у овом послу. Тамо се ово проучавање чини према утврђеним прописима и утопски прегледи“, које је штампао Клерков универзитет, већ су унесени у основу наставе,

Наставни курс на семинару у Вестејелду „о познавању дечије

душе“ обухвата: душевне покрете, страх и љутњу, дечије частољубље, .

географско интересовање, дечију подобност за трговину, дечије размишљање, социјално осећање, дечија права, дечији суд о казнама, дечије цртање и развиће склоности за играњем. Ова питања се јасно

излажу експерименталним путем и семинаристима је задатак да скуп-_

љају и објашњавају огледе и проматрања. Сличних курсова има и на државним семинарима у Чикагу, Њујорку и Винони.

6. Универзитети. Проучавање детета, је у Америци, као и остале педагошке тежње, са свим демократске природе. Оно је управљено на све класе васпитача. Још од почетка су у овом послу предња-

чили универзитети, а нарочито они, који имају истакнутије катедре

за педагогију и психологију. Д-р Стенли-Хелу припада част, да је увео ову нову грану знања, а Клерков универзитет, коме је он на челу, држи ову грану све до сад под својим окриљем и омогућује образовање испитивача. Већина професора педагогије и психологије по американским семинарима и универзитетима добили су један део свога образовања на Клерковом универзитету, где је ово. проучавање дечије душе жижа наставе. Поглавито се примењује статистичка метода а пореде се и дискутују одговори на питања у топским прегледима. У прошлој години издато је петнајест таквих

УЧИТЕЉ - 58