Učitelj

ИЗ ИСТОРИЈЕ НАРОДНЕ ШКОЛЕ 5 867

Учитељ, као учитељ, пије господин, већ је слуга природи. Он само потпомаже и управља у човеку сакривеним природним тежњама. Он само вешто и разумно износи духовну храну и целисходно

прави вежбања. Главни задатак учитеља јесте, да учини активним

природне тежње ученика, пробудити и ојачати саморадњу ученика. У учењу нека не буде никаквог -приморавања. Као год што не треба приморавати тицу да лети, рибу да плива, звера да бега, — исто тако могуће је без приморавања научити човека да буде човек. Бој и батине развијају у деци не љубав већ само одвратност према науци. Наука сама има у себи толико привлачности, да ће она, само ако се правилно предавала, сама пљенити. дух ученика, и ако овај не заволи науку томе је крив учитељ. До сада школа није одговарала својој правој задаћи, она је била место мучења.

Коменски предлаже очигледност у предавању, као главни и основни принцип природног метода учења. Једини, по његовом мишљењу, пут к познавању јесу спољашњи осећаји. Ничега нема у свести што пре тога није било у осећајима. И по томе све предмете треба — колико је год могуће — предавати помоћу свих чула, а највише чулом виђења. Само кад се ствар не може показати, дозвољава се замена исте њеном сликом; примери морају увек претходити правилима, материја форми. Знања треба црпети не из књига, што се не може видети ни сликом показати, као мишљења других људи, треба изучавати помоћу речи. Ко је један пут видео камилу, окусио шећер, чуо славуја, неће му ти утисци никад изаћи из памети. Ну пошто потпуно разумевање ствари постаје само тада, када за чулном опажањем ствари иде објашњење учитеља, то из тога следује неопходна потреба паралеле међу речима и стварима. Учење речи без разумевања ствари не вреди ништа. Сем тога оно је чак и штетно, јер несагласност у свету произлази му од непознавања ствари. И, на супрот већ усвојеном обичају, Коменски предлаже да, се ништа неразумљиво не даје деци да уче ни на памет. Коменски издаје чувени спис „Свет у сликама“ („Отђав ракфиз“) у цељи да упозна ученике с предметом средством очигледних слика.

Да би олакшао учење латинског језика, који је у средњевевековним школама био ужасна тортура ученика, Коменски је написао „Правила лакше граматике“, за тим је изнобио мисао о потреби развитка матерњих језика на рачун латинског.

Школа, по мишљењу Коменског, не сме служити интересима, појединих класа друштвених. Материнска школа мора бити у сваком дому, народна (основна) у свакој општини, гимназија у сваком граду, академија у свакој држави и већој провинцији. „Сва деца,