Učitelj

212. РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ

се цео научни капитал, донесен из школе и поново прерађен у глави наставниковој, не претвори у поуздану готовост. Највиши ступањ те готовости огледа се у Формули. Знање треба да је тако поуздано у нашој свести као што је знате 2709=-4. Знање је већ непоузданије кад се о њему већ дуже времена размишља, да би смо га могли репродук-

товати као нпр. кад се стави питање колико је 3 пута 177

ма да ће многи одговорити да је 3Х 17=51, али та брзина није једнака са оном, кад се каже 2+9%—4. Облик готовости и поузданости најзгоднији је за наставу онај у првој Формули, слабији у облику 3х17=51, а још слабији | Ое8 = ита. (|

После ове групе наставника долазе они, који су већ измакли по 5—6 па и 10 година наставничког рада.

Код ових наставника зависи примена очигледних средстава и методе од њихног даљег рада у истом правцу, и после 5 година т.ј. да су дужни беспрекида држати контролу над својим знањем, да та знања оверавају све више и све јаче: својим искуством, својим осећајима и својим мислима. пе с

Ово је најлепше. доба рада; ово је нов ступањ жи-

вота наставниковог. У тој периоди он је постао грађанин, муж (односно жена) отац и испитивалац животних појава

своје породице, других породица, људи, среза, округа друштва. У тој периоди се може много врло много научити и сазнати само који хоће, јер му треба бити само вредан и само вредан и пажљив у раду. У овом добу може се рећи наступи за наставника, још једно ново стање, како душевно, тако и морално и Ффизично. То стање у највише случајева представља, напредак, оживотворење знања, и пе-

Ддатошких принципа и метода, и друго представља сталан |

преображај и заокругљавање карактера и такта, како према школи и ученицима, тако и према друштву. Да се Фигурно изразимо: у овом добу човек, са свима својим особинама, добија своју праву стварну вредност (ефективну вредност.)

у

| | 3 | |

вала а

Ја