Učitelj

39

ских и олакшање животне борбе. У те установе спадају ђачка склоништа п ђачке кујне које имају да у хладним зимским данима пруже склоништа и здраве и топле хране сиротној и нејакој деци, ђачки фондови који снабдевају сиромашне ђаке осн. школа оделом и обућом, дом сирошне п напуштене деце који има задатак да прикупља у своме дому сиротну, напуштену децу, да их васпитава, храни, одева и спрема за живот; Завод за глуво-нему децу који издржава друштво „Краљ Дечански“ храни и васпитава глуво-нему децу из свију крајева Српства; ђачке књижнице и читаонице; читаонице и књижнице за народ; друштва за народно просвећивање и школску хигијену, Учитељско Удружење које ради на моралном и материјалном еманциповању учитеља и ширењу просвете у народу и 1 Д.

Завршујући ово излагање нашег школског законодав“ ства и наших школских и просветних прилика ја вас молим да ме извините ако сам прекорачио границе вашега стрп“ љења и желим да идеја која нас је овде скупила уроди плодом, те да упознавши прилике и просветне и школске у свима српским земљама потражимо лека и спаса свему оном што омета правилан развитак духовног живота нашег народа, а оно што је добро да примимо сви и да порадимо слошки код меродавних чинилаца да се узакони и оствари, те да уређеном и снажном просветом створимо основицу срећнијој, славнијој и сјајнијој будућности свега српског народа, у име чега узвикујем: да живи васколики српски народ, живела његова просвета и дични његови просветни трудбеници!!

По прочитању овога реферата прочитао је свој реферат: г. Ђорђе Поповић гл. шк. референат из Карловаца

који гласи.

РЕФЕРАТ 0 СРПСКИМ ШКОЛАМА У УГАРСКОЈ

Славни Конгресе!

Кад се оно један угледан део српског народа и српске интелигенције преселио у земље круне св. Стевана, нису се прваци народни задовољили са правом, датим у привилегијама, да се манастири, као културна средишта, одрже