Učitelj

29

Али да од нашег рада буде још и већег успеха треба више системе, више сређености. И учине ли наше просветне старешине оно што их ми молимо, што од њих — ако хоћете — и захтевамо, они су тиме учинили не само једну дужност, него обвезали више наше просветне раднике и поставили чвршћи темељ нашем просветном раду. А да ће учитељство и њима и своме народу служити и даље предано и одушевљено, то не треба, мислим, ни да наглашавам. А ваљда ће једном онда доћи и тај дан, када ће за њих потомство моћи поновити сличне речи, које је некад Бизмарк изговорио за немачке учитеље.

Сви ови реферати су с пажњом саслушани и поздрављени аплаузом и узвицима живео!

Подпредседник г. Јов. Јовановић извештава конгрес да референти који су имали реферисати о школама у Црној Гори (г. Ђура Шпадијер) и Далмацији (г. Павао Дабиновић) нису дошли али су послали своје реферате, па пита конгрес хоће ли се и они износити на дневни ред. 1 изјави жељу да и њих чује.

Г. Јов. П. Јовановић чита реферат о школама у Црној Гори од г. Б. Шпадијера. Како је реферат био веома дугачак, то га је у читању одмењивао г. Мих. М. НЕ

Реферат овај гласи:

РЕФЕРАТ ( школана У ЦРНОЈ ГОРЕ

Данашња Црна Гора, прије позната под именом Зета, као саставни дио српске царевине у погледу школа имала је све оне ознаке, које и остале српске земље. Учење се обављало по манастирима, гдје је, по свој прилици, св. Сава и подизао школе. Осим овијех школа има основа да се мисли, да их је било и по владарскијема дворовима за дјецу · владарске породице и властелинску, а можда и по власте-

линскијема кућама; а неки дио српске омладине, премда мали, образовао се и у српској републици Дубровнику. Откада Црна Гора поста засебна држава т. ј. откада Балша |, српски властелин из Зете, поста самосталан господар Зете — Црне Горе (у првој половини ХМ вијека), па до почетка. владе Митрополита и Господара Црне Горе Петра [1 —