Učitelj

143

са централним савезом, што дају по 0.30 дин. у општу касу годишње на свакога свога члана. У сваком другом послу и раду опп су потпуно аутономни п издају своје нарочите листове, ако су им потребни. Поред тога, појединим друштвима пије забрањено да се +“ у сасвим присајединити п главној или централној управи.

У Америци је ова разнообразност још већа. Овде за чланове учитељеких савеза могу бити узета не само лица која по својој професији нису васпштачи и наставници, него и читава удружења, која су на сасвим другој основи, ако само симпатишу учитељ ском удружењу и учитељима. Оваква удружења у Америци, која по својој жељи и из љубави према општем наставном напретку, улазе у састав велике учитељске организације, само су проето чланови ове организације. Са тога гледишта може бити члан опште организације учитељске па пр. и какво пољопривредно, занатлиско или новчано удружење; какво гимнастичко, певачко, научно удружење и т. д. -

сто, тако и на тај начин проширена је учитељска организација до крајњих граница и обухватила је скоро цео амерички свет по све њене корпорације. –

И у погледу саме централне управе енглеског „гилла ми се у многоме разликујемо, јер нам његова организација и у овоме погледу преставља сасвим особени тип, као пгамеричка учитељска асоцијација. ИТ

Управни или главни одбор „гилда“ састоји се из двадесет чланова, који се бирају па годишњим скупштинама. У тај број увек улазе у пропорцијалној сразмери и женске. Мандат свима овим члановима не истиче у једно и исто време. Једна четвртина чланова иступа сваке године и нова се бира на следећим скупштинама. Удешено је, дакле, тако да увек у управи остају 3/4 старих чланова п да се тек крајем четврте године мења цео састав управног одбора.

У Америци је ова разнообразност још већа, јер овде у Управи Удружења има још и доживотних чланова; а то су они који унесу у касу дружинску најмање по 500 динара и т. Д.

Сада још пеколико речи о начину, како и у коме правцу треба водити овако једну организацију, па да она буде од користи народу. |

И овде ћемо наћи пример у америчком удружењу њихових учитеља. У Америци се свако спорно питање третира нарочитом расправом тога питања. Расправу пшше једно или више компен-