Učitelj

214

ли ученике са начином читања састављањем (штампањем) или га вежбамо у читању помоћу сличности, у свима тим пословима ми их морамо учити правилно перцеповати слова и складно перцепцији изговарати гласове. Без сумње, да је и то ново правило једно од најважнијих п основних обусловљавајућих собом пре свега начин самога читања. У прво време ученик је у стању перцеповати гледањем у речи једно слово за другим, само по једно одједанцут, услед тога нужно је вршити вежбања тако, да ученик примивши гледањем једно слово у слогу, изговори одговарајући глас и, непосредно прелазећи другом слову да споји изговорени глас са идућим у један слог. Тако је читање споро, но у први мах оно пи мора тако бити. У таквим вежбањима ученик се постепено павикава гледањем брже перцеповати слова у реду њиховог следовања у почетку у слогу из два слова, затим из три п т.д. и па крају крајева сасвим прпродним путем добива навику перцеповати гледањем састав слова у слоговима и речима заједно п непосредно после перцепције изговорити наштампану реч.

Но како ће се то постићи, да деца у прво доба изговарају реч постепено по мери њене перцепције гледањем% Како ће се постићи, да брзина изговора речи буде сразмерна с добивеном навиком у гледању • Није ли вам јасно, да је нужно, да самим процесом читања 1. ј. процесом откривања слова и изговора речи ма којим начином, регулише, управља учитељ. Но којим начином учитељ може управљати пажњом и говором при читању“ Одавно је постојало и сад постоји прекрасно МЕ а0ВО за тај посао, то је средство показивач.

Показивач нам је остао од наших очева и дедова, који су се учили по старом пачину аз-буки, у коме је показивач пмао велику примену. Данас је показивач веома распрострањен у школама Германије и релативно мало код нас у Русији, ма да га препоручују неки писци буквара. Оп се употребљава у главноме зато, да не би ученик изгубио слово које се чита с таблице или из књиге. Но његова служба може бити много важнија. При обучавању видној перцепцији слова при читању он ми изгледа средством врло целисходним готово незаменљивим. Помоћу њега можемо сасвим управљати како видним перцепцијама ученика, приморавајући их у сваком даном моменту гледати само оно, што њиме показујемо, тако исто и процесом изговора, дозвољавајући читати — изговарати показивано у тој мери у којој се показује. Помоћу показивача можемо управљати брзином читања, доводећи