Učitelj

12 УЧИТЕЉ

Има. народних прича са јужног на источни говор окренутих („Све, све, али занат“) али није то учињено тачно и доследно. Несумњиво је да је за наше осн. школе најважнији источни па јужни говор, па где је коме место тамо и нека остане. Примере провинцијалног говора ваљало би узети само као примере кратке и јасне а уз то најкарактеристичније. Ово само за то, што је тежња ове читанке таква, а кад би она имала други правац онда биим ови дијалекти добили друго место у настави. Г. г. састављачи ову жељу нису извели јасно и потпуно.

У ову читанку унето је више од 23 прилога из старих читанака. Ово г. г. референти нису видели, а у другим читанкама то нису допуштали и за то су их одбили.

Прегледали смо још једну читанку — одбијену као слабу у којој се неки чланци не примају, а у овој се пуштају; разлика је само у насловима а садржина је иста. Ти су чланци већином узети из старих читанака а неки други су: „Крв“ од Љубише, „Гостопримство“ од Бана, „Љубав према ближњем“ од Л. К. Лазаревића („Опомена“ у одбијеној), „Молитва“ од Бранка, „У цара Тројана · козје уши“, „Девојка и сунце“, „За веру“ од Милутиновића, „О Немањи“ „Зидање Раванице“, „Косовка девојка“, „Смрт мајке Југо-

вића“, „Субаша“ Веселиновића („Водање опанака“), „Из првог устанка 1804. год.“ „а.“ и „б.“ „Заклетва и Избор старешине“ („На Орашцу 1804. год.“) и др. Чудновата је то случајност, а ако ко не верује да је истина може му се лако и та читанка показати да се увери. Ово наводим само за то да се види како је било и других читанака добрих и да стечај нема места већ треба оставити слободу уџбеника па ће најшира критика примити што је најбоље, "а не што приме само тројица добрих пријатеља.

Читанка ова и ако има недостатака, и ако је прилично једнострана, и ако није онаква — какву смо очекивали, ипак је несравњено боља, и то много боља, од читанке Ш разреда.

Предузео сам овај оцењивачки посао не из злобе и пакости — као што се то често замишља — нити из каквих рачуна, већ из наклоности према своме послу, према ђацима, настави и учитељима. Но ако ко хоће друкчије да мисли т. ј. да верује у неке моје задње побуде онда нека их потражи у мојој чврстој вери: да би ова читанка била одбијена да на њој стоје имена других састављача, као што би свака друга од одбијених била примљена да