Učitelj

Је

Б

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 78

Осем тога чудновата је пишчева сентименталност и пророковање о новим нападима и на ову књигу, јер пуштајући јеу свет он каже: „Ничему бољем ја се не надам и од ове расправе, али кад сам већ једном ушао у расправу тих питања сматрам за нужно да до краја истрајем, а време ће изрећи најмеродавнији суд и о мени и о мојим критичарима“. На супрот томе мислимо да су свака сентименталност и ограђивање унапред непотребни у оваквим случајевима, јер где је у питању истраживање истине ту престају сви други озбири. С тога ћу ја без икаквог обзира на сентименталност и пророковање писца приказати и ову нову пишчеву расправу: и овога пута остављајући и тачке и запете и прилогеи предлоге па чак и многе фразе које ништа не значе, као што је ова једна од многих да народ у организованој држави „стиче у цару и владаоцу центар свога националнога бића, да из њега развије своје остале националне особине“.“ Само ћемо се сада мало опширније задржати на свима принципима, којих се писац дотиче у овој расправи, расматрајући сваки одељак посебице држећи се реда излагања, којега се писац држао у расправи.

1. Женско питање на западу и у нас.

Т На западу

Пишући критику на прву пишчеву расправу ја сам стајао на. материјалистичком схватању историје, на супрот идеалистичком, које је писац у обе своје расправе усвојио као тачно. У овој другој расправи писац је покушао кратко, без икаквих јаких докумената, огласити материјалистичко схватање историје као неосновано парадоксално тврдећи да он стоји на „реалном“ гледишту. И докле ја мислим, да се применом материјалистичког схватања историје на питање женскога покрета долази до најтачнијих резултата, дотле писац мисли супротно и пориче сваку вредност материјалистичког схватања историје. Он каже: „и овај покрет као и све претходне треба схватити као неопходни историјски развој, дакле потпуно идеалистички, а не као што то желе представници социјализма, потпуно материјалистички, т.ј. услед измене материјалних и привредних услова под којима се данас налази жена. Свеколиким теоријама материјалистичког схватања историје једно

1 Образовање женскиња и женско питање у Србији: стр. 96. 3 Опет тамо: стр. 7