Učitelj

160 УЧИТЕЉ

Он је приступио тим разговорима са оном истом дубоком “вером у детињу душу, са којом је приступао пре пола столећа у јаснопољанској школи, са вером, да ће велике истине свагда бити приступне дечјој души, јер је и сама она — дечја душа —

још непокварена истина.

И доиста: он се већ са првог наставног часа вратио са очима, у којима је сијала срећа, радосно причајући, како су нови његови уче ници још увек она иста прекрасна деца, коју је он овде тако блиско знао пре пола века, кад је оно постао њихов другар-учитељ. Он радосно причаше о чудним духовним даровима, скривеним у њима.

Поред тог рада око религиозних и етичких питања, поче после Толстој да деци предаје и земљопис. |

Тај рад Лава Николајевића са децом час се прекидао на кратко време из каквог било узрока, час је престајао на дуже времена услед јаке преуморености и болести Толстојеве, час се опет обнављао са пређашњом снагом. 5

Из тог заједничког рада његовог са децом родише се НОВИ његови производи, — „Учење Христово, изложено за децу“, које ја сад издајем на свет и нов дечији. или, тачније, свакоме присту-

пачни круг читања, који он сад спрема.

И тако, ми видимо, да је делу васпитавања и образовања био посвећен врло велики део свега делања Толстојева. 58

Ја бих сад хтео да укратко: означим најважније за дело ва-_ спитавања и образовања, што је у њега унео Толстој, — и то, не резултате целог његовог рада на васпитању и образовању — ти се резултати још не могу изводити, кад је реч о том раднику, који вечно иде напред и чији сваки дан уноси шта било ново у напредак човечански, — него да обележим макар основне црте онога | најбитнијега, што је он унео у област стварачке педагошке идеје и

њеног остварења у животу.

П.

У темељ свих погледа Толстојевих на васпитавање и образовање ушло је бескрајно уважавање човекове личности, човекове. душе, у којој он види испољавање више светске идеје, испоља-_ вање Божанства на земљи. |

– Подробно излагање тога може бити изведено само у великом делу. ·