Učitelj

408 УЧИТЕЉ

П. Образовање женскиња на западу и у нас

ђ Основни принципи на којима треба поставити образовање женскиња.

У овоме одељку писац констатује факат, који није нико до сада порицао, да је сваки појединац вазан за извесну народност те апстрахујући појединце у ретким случајевима што се могу одрећи духовног јединства са дотичном народношћу, масе не могу то никада учинити. Отуда нације стварају ваљану иптелигенцију, чија је дужност да проучи национални живот, да га прихвати и да народ поведе израђеним идеалима. Отуда у образовању пових нараштаја играју улогу традиције и идеали. Традиције прихвата женскиње а народне идеале мушкиње. У томе правцу образовано је женскиње свих народа. Но у последње се време — вели писац почиње запостављати национализам и њему предпостављати интернапионализам, из чега ниче и новије образовање женскиња. У томе новом образовању женскиња предњачи Социјална Демократија. Социјална Демократија — вели он — заборавља овде тежњу ка индивидуализму у новијем животу, према томе са. великом сигурношћу може се рећи да кад жена дође до својих права, природно да ће окренути леђа не само социјалној демократији, но и у опште мушком полу.“ (стр. 21). Тачно је да се Соц. Демократија бори за права и слободу женскиња али су сасвим погрешне примедбе, да ће жена, добивши своја права, окренути леђа сад демократији па и мушкоме полу. На тим примедбама задржаћемо се мало.

Као и свуда писац се и овде плаши развића индивидуалности женине те стално даје превагу традицијама над развијањем индивидуализма Пре свега будући се живот не да ни замислити без развића индивидуализма у опште и индивидуализма код жене посебице. И исто онако као што се развиће индивидуализма није могло сузбити у свима правцима живота до сада, тако га је немогуће сугбити и у будућности па ма каква се средства употребљавала, јер. развиће индивидуалности игра јаку улогу у свима проналасцима и старе и нове културе. У старој култури нема развпјене индивидуалности, тамо је постојала власт појединих пзрађених типова и једини народ чија се индивидуалност није развијала јесте непокретни Китај те зато онај који је против развића

индивидуализма тај је за непокретност кулгуре свога народа. Ти-