Učitelj

до

ПРОСВЕТА У СРПСТВУ 781

»р.) тесање равних и облих плоча сјекиром и брадвицом;

„б.) вртање рупа разним сврдловима, копање разним длијетима и продубачима;

„4.) блањање равних и облих плоха на блањачи;

„6.) вјештина у спајању дрва најобичнијим спојевима, н пр. чавлима, клинцима, зупцима, шипиљем, утором итд.“ и све то за форинту на дан.

На петогодишње доплатке много и не рачунамо, јер гријешнику у рај и нама до петогодишњих доплатака толико је доћи.

Молбу за получење петогодишњег доплатка, свестрано претреса у првом реду мјесни шк. одбор.

Ако је учитељ са свима одборницима и свештеником, који је обично и мјесни шк. надзорник, у пријатељству живио; ако му се педагошком раду у школи, понашању у школи и изван ње, приговорити не може, и ако је сваке године 500 оплемењених воћака из шк. врта, бесплатно у народ подијелио, онда му с) звни мјесни шк. одбор, посебном примједбом, да учитељевом раду у шк. врту приговора нема, подастире молбу котарској области на, даље уредовање. Котарска област уписавши своје примједбе, подастире учитељеву молбу за петогодишњи доплатак, жупанијској области, опет на даље уредовање. Ту жупанијски шк, надзорници

_ црпивши градиво из својих биљежака о понашању те мађионичкој

способности или неспособности учитељевој, уз своје примједбе, подастиру молбу на даље уредовање земаљској влади. Ако учитељу није приговорено ни примједбама мјесног шк. одбора, ни котарске ни жупанијске области, и ако је пригодом избора, гласовао за посланика за земаљски сабор, владиног кандидата, е, онда земаљска влада дозвољава му петогодишњи доплатак у износу од 100 К.

За поправак тако несносног учитељевог положаја, обећања и ништа другог до празног обећања било је много. Но поред свега тако многог обећања, влада не само да учитељима у помоћ није никад прискочила, него их је из дана у дан оптерећавала новим бременом. И онда кад је већ дала потпуна израза, да учитељству неће помоћи; оно ставивши се на чело измученог народа, започне бој против Куеновом владајућем режиму, до темеља поруши његове ступове, и на њиховим рушевинама подигне народну коалициону владу. Тим су народни учитељи коалицију задужили, а коалиција не само да је учитељима обећала помоћ, него је неком новелом помоћ и пружила; али, кад су учитељи посегли руком