Učitelj

452 У и тв љЉ

(Ј. Петровић предлаже реч ниједан), онда неће бити грешака са нулом. Тако од 2000 — 145. Пет од ништа не може се узети, идем десетици, десетице нема, нема ни стотине, идем хиљади, хиљада има 2, узмем једну хиљаду променим је у стотине, у хиљади има стотина десет (ђак превлачи 0 која означава стотине и више ње пише 10). Од ових 10 стотина узимам једну стотину, остаје ми стотина девет, ученик и ових десет стотина превлачи кредом а више тога стављам 9 и т. д. На тај начин ученик види и разуме зашто нуле неки пут вреде 10, а неки пут 9. Овако се поступа само у почетку а доцније захтевати да ученици и не говоре никако ово идем стотини.... него да одмах кажу 5 од 10 остаје 5 (пошто претходно ставе ћутећи код нула и два по тачку — као знак да је одатле узимато). Тако исто 148 — 16 захтевати да ученик одмах каже 6 од 13 (а да не говори 6 од 3 не може се узети и Тт. д..

Множење. Н. пр. 15 Х 4. Четири пута 5 јединица јесу 20 јединица, у 20 јединица има 2 десетице и ништа јединица. Поступак као код сабирања.

Дељење. Н. пр. 60:3. У П раз. почиње се овако 6 десетица на тројицу сваком долази по два, зато што је тројици по две свега 6; ништа јединица кад се подели на тројици сваком ће доћи по ништа јединица (и пише се нула на њено место а не говори се нула у количник). Овако се дели и говори само у [| разреду а доцније се то упрости, у опште у старијим разредима треба говорити што мање а радити што брже. Код писменог рачунања у говору избацити речи „позајмим,“ „претворим“ (разменим, ПРЕ ним) „у“, „иде“, „спустим“, „нулу у количник“.

Код писменог рачунања греши се и у овоме:

а) Што се за задатке не узимају задаци, који се однесе на све наставне предмете. Задавати да ученици израчунају колико има слова на неком листу, да израчунају висину брда, растојање између места, бројни однос међу становништвом, време од једног догађаја до другог, број прашника на цветовима и т. д.

6.) Што се за задатке не узимају практични задаци — задаци из непосредног живота. Треба задавати практичне задатке н. пр. да ђак зна израчунати: колико ће се жита добити за 10 дин. када је товар 18 динара; колико ће се за 2 гроша узети кафе када је кгр. 3 динара; колико остаје кад се од 1000 дин. потроши 1 грош; жолико ће доћи коме да плати за жиропађу кад су два човека платили 30 дин. а први отерао 45 ком. свиња а други 15 ком.