Učitelj

ЈЕДНА АнкЕфФА 89

Мах. ЛП. Милошевић, учнит.

Једна анкета:

„Београд, 30. У Ш. 1910. г. Господине уредниче,

Једна немила појава, која се десила у току ове године, у једној овд. школи, гони ме, да је изнесем преко јавности ради размишљања, — па мислим, да ћете се и Ви сложити самном, и ца ћете пустити, да се оштампа у „Учитељу“, како би се дала прилика целом учитељству, а нарочито учитељима по градовима, да о њој мало више промисле и расуде.

— Ви знате, да се у основној школи мора обраћати поглавита пажња на ове две главне стране: На наставну и васпшињну страну. — Знате и то, да ове две стране, или ове две рођене сестре, морају ићи паралелно једна с другом, и да једна Сез друге не вреди. Не сме се претпостављати прва другој или обратно. Не сме се давати једној већа важност на штету друге. — Где се тако ради у школи није паметно. Само она школа, где се обе ове стране упоредо негују и чувају, мора одговарати своме циљу. ·

О циљу једне или друге стране нећу овде говорити, јер је то добро познато свима просветним радницима.

Како се мени чини, и колико сам могао уочити, а мислим, да сте и Ви то опазили, да, ове две сестре не иду паралелно у раду по школама. Нећу рећи, да је тако го свима школама, али како ми се чини, у многима се то опажа и јасно примећује.

У колико сам ја могао опазити, мени се бар тако чини, да се мого више ради на првој страни, т.ј. много се више води бриге и силан се труд и рад утроши око наставе, а много мање око васпштања тиколске деце.

Зар нисте приметили, у опште у друштвеном животу, да је јако морал опао; зар нисте приметили то исто и код школске децег За што ли тог

Одговор је прост и јасан. — Више се ради око прве стране а мање око друге; више се деца кљукају езлишним и непотребним стварима, а мање се васпитају.

Ви знате и то добро, да, кад год су се састала два или више наставника и почели разговор о школи, и њеном раду, највише се говори и претресају питања о појединим школским предметима, и предавањима: како тешко иде; како деца мало знају; како слабо памте; како таблицу множења слабо знају; како је тешко са природним наукама, земљописом ит. д. а зрло ћете ретко чути, да се поведе разговор и о васпитању и моралу деце.

# Поводом овога писма нашег поштованог старог друга г. Мих. Милошевића које је упутио нашем уредништву оно отвара анкету у намери да чује мишљења наших колега о овом, збиља, важном питању, резервишући места, и ва своје мишљење које ће донети у једноме од наредних бројева.