Učitelj

48 У ЧИТЕ ЈБ

пати. То је издржавање школа. И баш сада када се већ очигледно утврђује да нам ово питање постаје све акутније, јер све теже притискује и школу и учитеља; кад последице овога зла постају све рељефније, кад је особита потреба сконцетрисати сву снагу, ујединити све силе и силно и одлучно кренути на посао за санирање овога важног школског питања, ми баш сад — мислимо на ове прве школске дане — имамо провизоријум и у личности министра и у референту за основну наставу иу школским надзорницима !

Ако већ — као што се то стално тврди — садашњи г. министар оде са свога места, онда би права потреба била да у то министарство уђе човек који ће не само бити просвећен и културан човек, него још бити човек довољно самосталан, човек од енергије и иницијативе, човек који ће у истини засновати савремену школску политику, коју ће његови наследници респектовати и настављати. Наше жеље морају ићи и даље. Ми морамо пожелети да у Министарство Просвете за шефа његова уђе човек потпуно упознат са стањем наше просвете, те да при уласкуу њ' постави услове од којих се не може одступати, онако од прилике као што је пре 2—8 године учинио онај официр из зајечарског гарнизона када је позват за министра војног.

Војска нам је потребна, ми смо увек за њу налазили срестава, ако су нам и школе потребне мора и за њих бити срестава.

ж

По напредак наше школе веома је важно питање о школ. надзору. У прошлој години оно је провизорно решено, и решење и решење његово познато нам је већ.

Али се сада нашло да по закону о уређењу државног рачуноводства онакав надзор није могао одржати и стога је — укинут. Ми држимо да треба то питање правилно регулисати а оставити се експеримената и проба.

Ова земља зато не може ни да напредује што се у њој све неке пробе и покушаји врше. Питање о надзору треба што пре решити и то тако како ће бити најбољи школски и учитељски интереси заступљени. Ми тражимо да се установи нарочита Управа осн. закола при министарству просвете у којој ће бити као пред седник лице са стручном вишом спремом, које ће бити као шеф целокупне наставе; лице стално и непокретно, а за чланове управе поставити ! земаљског школ. инспектора од којих ће 2 бити са вишом педагошком спремом, а 3 старија учитеља по избору учит. скупштине, референта за административне послове у министарству, који такође треба да буде из учит. реда. Та управа са окружним школ. референтима, који треба да имају квалификације јаче и који треба да долазе на та места по избору управе осн. школа — требала би да врши надзор и сву бригу над осн. школама.