Učitelj

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ 369

бележење и о процесу се мора редовно обавештавати. Постави јеловник за једну недељу: у пролеће — у лето — у јесен — у зиму. Распитај се код мајке о ценама животних намирница и начини од ових таблицу. — Покушај једном да гладујеш и посматрај се при том. — Посматрај стање кад си јако жедан. Понови код куће оглед над хемијским саставом кромпира — прашка. (Кад се кромпири изгњече и водом разблаже, а по том потпуно оцеде: оно што је суво јесте на првом месту фибрин — у води с6 сталожи скроб. Кад се вода одлије и скува, онда се образују беланчевинаста зрнца. — Узме ли се иста тежина грашка за сличан оглед, то се такође да лако познати, да сразмерно много више беланчевине садржи него кромпир. — Скроб, шећер и маст треба загрејати док не постану мрки; плоча стаклена изнад њих биће орошена. Они садрже угљеника, водоника и кисеоника (воде). Средства за храну опширно посматрати: нацртати облик! Делове утврдити. Пресеке правити, цртати. Готовљење хране дечаци и девојчице да посматрају, девојчице и да га изводе. (Тваралачко учење!) Бављењем при готовљењу опширно да се посматра, постављена питања да се бележе. Да би се могао прегледати ванредно велики број посматрања, могу деца бележити опажања.

ПОСМАТРАЊЕ. ГЛАВНИ ЦИЉ.

У наредним часовима говорићемо о томе шла морамо јести, да бисмо одрожала своје таело здраво и снажно.

[. Учитељ: Овај задатак је лак; јер ви сви једете на дан по неколико пута. Зато морате знати о томе много ствари да кажете. Дакле, А. кажи ми шта сте јели прошле недеље! — Б. Тако исто! — Да ли можемо назначену храну средити» — Можда Нете ми моћи о сваком важнијем средству казати, шта ваши родитељи или други људи о његовој хранљивости говоре. — (Дешава се да се при овим разговорима подкраде понеки празан говор; учитељ оштро пази на то, враћа се на процењивање и показује, да је погрешан, тачан или полутачан). Али ако ви све што је казано већ знате, онда је посматрање у школи сасвим непотребно. 1. Ученик: Ипак, знаћемо да ли је оно што је казано и тачно. Учитељ: Можда ћете моћи још на једно питање одговорити > 2. Ученик: Зашто се мора у главном јести» 3. Ученик: То знам ја. Мора се' иначе умрети. 4. Ученик: Која нас храна чини најснажнијим и најздравијим> —- 5. Ученик: Зашто се не једе увек исто >

Први део циља.

Зашто се једег

П, Учитељ: Како је Е. назначио потребу хране» Ђак: Без хране мора човек умрети (као заточници старога века, који су осуђивани на смрт гладовањем). Уч. На који се начин може објас-

Учитељ 24