Učitelj

АМЕРИКАНСКИ МЕТОД ЧИТАЊА, ПИСАЊА 449

н. Раевскућ.

Американски метод читања, писања и правописа.

(Свршетак)

ПИСАЊЕ.

Брзина при писању је први захтев американске школе. Тај захтев формулише се овим: писање је фигуралтивно (условним знацима — писменима) исказивање мисли: сваки спори покреш кочи мисао и задржава њет полет; отуба закључак: мишићи руке у писању мисли, у њеној писменој предаји, пе треба да изостају иза рада саме мисли Баш сасвим супротно нашој, немачкој а нарочнто швајцарској школи са њеним заморним и дугим извођењем свакога писмена. Треба се само сетити како пишемо ми, одрасли, кад нам се у глави роје мисли једна за другом; б6ојећи се да нам ниједна мисао не умакне, да не изгубимо везу мисли, сасвим заборављамо на рукопис па пишемо као од беде без обзира на краснописно писање; у том је случају кретање руке потчињено кретању мисли. Према томе немамо разлога тражити од ученика да раде и обратно т.ј. да га гонимо да уздржава ток мисли према брзини покрета руке.

Неко ће помислити да је рукопис американских ученика не читак и ружан;,трудећи се да пишу што брже они Не, место писмена, писати куке и вериге, неће довршавати речи ит. д. Одиста би тако и било кад се не би тражило разговетно Писање. Ценећи сваки своје време Американци умеју поштовати свачије право на време, зато сматрају да је неуљудно послати коме нечитко писмо написано кукама и веригама, које би и сувише времена одузело читајући га. Американци, дакле, цене време, па у том правцу васпитивају и своју децу. Пиши шипо брже, али чилко — тако се може формулисати захтев американске школе у погледу писања.

Пре него пређемо на сам метод писања важно је напоменути да нема никаквих приправних вежбања, за које време ученици наше школе недељама пишу црту по црту, косу, дебелу, танку, леви и десни полукруг, круг и т. д. Одбацујући калиграфију из основне школе, Американци одмах приступају поучавању деце у писању реченица, као целини која садржи одређену мисао.

Тако; на првом часу читања, пошто учитељ напише на табли реченицу „шева пева“ наређује ученицима да је преписују. Деца, у први мах, не пишу ништа самостално, већ само преписују, чиме се избегава могућност видног и мускулног примања неправилног ортографског писања, — зла, са којим би се доцније тешко било борити. На тај начин ученици американске школе још на првом часу уче се не само писању, него ортографски правилном писању.

Тако се писање увек спаја са читањем, са вежбањем у говору, са посматрањем слика, са састављањем прича на дату тему, ит. д.

Учитељ 29