Učitelj

ПИСМЕНИ САСТАВИ 467

1 Преписивање.

Преписивање је први и најлакши рад писмених вежбања, који долази одмах, чим је обрађена и утврђена припрема у Ш разреду. Оно треба да траје, као што смо малочас казали, три месеца: октобра, новембра и декембра,

Ако је у прва два разреда често вршено преписивање, то ће овај рад ученицима сад бити веома лак.

Ова врста вежбања има дзе поступности. Прва, је: пребисивање с таабле, као лакша, а друга је: преписивање ша књиге, као тежа. |

Преписивање мора да буде у свему верно своме оригиналу т.ј. какав је ред речи и какви су и где знаци и оригиналу, тако се исто мора и преписивати. Треба, при преписпвању, упозоравати ученике: на ред речи, на теже потезе неких слова, на почетна и, уопште, велика слова и на интерпункционе знаке. То треба чинити нарочито у почетку, док се ученици не навикну на тачно и верно преписивање.

Преписивање треба да се врши под непосредним нодзором наставниковим. Најбоља и најзгоднија књига за ученичко преписивање јесте њихова читанка. ученицима треба давати да преписују најпре краће и лакше чланке, па доцније веће и теже. Чланци, које ученици преписују морају им бити добро познати.

При прелисивању никако не треба допуштати ученицима да, преписују слово по слово, већ их навикавати, да најпре пажљиво прочитају сваку реч и да је упамте, па онда нек је пишу, не гледајући је више, док је напишу. Тако исто треба забранити ученицима, да један од другог преписују. Да не би ученици преписивали слово по слово или, 'ако би им се то забранило, да не би по неку реч погрешно преписали, учитељ треба сваку тежу реч најпре сам гласно да прочита, па онда да тражи од 2—8 ученика, да је и они прочитају; затим да нареди да ту реч прочитају сви ученици у хору, па тек онда наредити ученицима, да је напишу.

Наставник не треба да допусти ученецима, да брво преписују, јер ће онда правити и више грешака и навићи ће се на рђаво писање. Ученици треба да преписују врло лагано и пажљиво.

Напомена. Неки препоручују, да, као последња вежбања, ове врсте, буду она, за која би наставник раније на табли написао какав чланак неправилно т ј. без великих слова и интерпукцио. ник знакова, па онда наредио ученицима, да тај чланак напишу правилно, т. ј. да ставе велика слова и потребно знаке. Али, тај начин вежбања, је осуђен, стога. таква вежбања нису за препоруку, пошто то не би било преписивање и што се тиме ствара забуна код ученика.

1 Писање по диктовању. Ова врста вежбања долази одмах после преписивања у Ш разреду. И она траје три месеца, и то: јануара, фебруара и марта.