Učitelj

ШКОЛСКА ХРОНИКА 515

мило да гледате учитеља који своје ђаке унижава, баца их на колена у прашину, не осећајући, зар, при том да себе дегредира пред сваким ко школу познаје, ко има бар амбицију, да са временом иде напред.

Неоспорна је потреба да радимо солидарно за напредак школе и свога реда, али је такође једна права потреба да обавезно радимо на сузбијању појава које дискредитују и школу и учитеља које унижавају ђаке, а неоспорно клечање долази у ред таквих појава, које још бацају сенку сумње на разумевање посла, код наставника код којих је још ова груба дисциплинска мерау упореби.

»

Једно питање о коме се доста и писало и говорило, па се мора и даље, како изгледа, још много о томе говорити, писати и мислити. јесте питање о постављању т. зв. учитељских заступника, некаквих вршиоца учитељске дужности. Наше несређене учитељске и школске прилике чине те смо стално у дефициту са. наставничким особљем. И место да се ствар озбиљније узме, испита и отпочне озбиљан рад. Да правилно решење овога, по школу врло важнога, питања, иде се у страну, греши се стално, уводи се једна палијативна мера, постављају се вршиоци учитељске дужности. Са правима и платама који имају ови школски надничари (нека читаоци извине, али се не на овај израз учинио врло згодан и правилан) апсолутно је немогуће да у овај посао улазе особе, од којих би школа ма какве користи могла имати. Има истина по неки изузетак, али нико паметан неће и не сме полагати много на изузетке. И збиља те људе треба познавати, треба завирити у њихову прошлост, упитати за њихову стварну спрему, обавестити се о њиховој подобности и вољи за посао у који или са невоље или из спорта или из неозбиљног схватања, прилика улазе.

Познат ми је случај да је један такав вршиоц дужности учитељске, у једном месту које и иначе није са добра на гласу, створио потпуну анархију у школи, упропастио генерацију, уназадио све и у марту или априлу — те исте године — премештен у једно лепо село, у коме су сем њега још две учитељице! За тога заступника његов школ. надзорник (повремена ревизија) молио је, не само да га одмах отпусте, него да некако забележе, те да он никад више не може бити постављен нигде да врши учитељску дужност. И тај предлог није отишао уз општи изве: штај, да би прошао незапажен, него је послат засебним актом. И знате ли шта је билог Тај исти заступник добио је опет подељену школу (те исте годипе) у једном од најбогатијих крајева наших !

Један мизеран (у пуном значењу речи) човек, један управо бивши човек већ неколико година дегредира учитељски ред; уназађује ђаке, срамоте школу. Дотле је већ било дошло, да је

33