Učitelj

ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ 839

пречнику износе 1.40 м. Око ових округлих столова седе деца на столицама, које су удешене према њихову узрасту. Око зидова су намештене клупице, код Којих се седиште аутоматички подиже, кад дете устане; унутра, у клупама су смештене разне дечје играчке и друге потребне ствари за забављање деце; поред тога, играчке су такође намештене и по полицама, које су на зидовима утврђене.

На зидовима се налазе и омање табле, на којима деца испочетка шарају, а после, кад мало ослободе и извежбају руку, цртају. Табле су тако удешене, да се могу положити водоравно под углом од 90% и тада служе као сто, на коме деца ређају своје играчке, праве разне облике од њих и т. д. Између два дрвена стуба за: тегнута је жица, на којој су обешени предмети, на којима деца посматрају разне облике, боје, обиме и величину. Учитељица пак има асталчић, чија се горња страна — даска — може слободно кретати. Зидови су украшени сликама, које представљају поједине моменте из дечјег живота. У опште, забавиште је снабдевено свеколиким училима и потребама за дечје занимање. Играчке дечје су од особитога интереса а набављене су у Драханима у Моравској. Оне се одликују нарочито с педагошког гледишта.

Забавиште је подељено на два дела. У једном делу су столови округли, око којих деца седе и забављају се; у другом делу се деца слободно крећу.

Важност овога забавишта је далеко измакла од забавишта ранијих датума. То се огледа нарочито у томе, што је особита пажња поклоњена избору намештаја, који је опет тако удешен, да децу и не опомиње на школу, јер око округлих столова деца седе слободно као код своје куће, као једна велика породица; у средини њиховој забавиља представља њихову мајку. Значај овога новога система забавишта огледа се у томе: што деца седећи око округлих столова виде све своје другове, виде како који ради, сви се могу узајамно поучавати, сравњују радове своје и утркују се, ко ће боље и лепше свој посао урадити. Милина је погледати ову веселу дечицу, која у љубави и слози сложе и узајамно раде и за-

нимају се. Ова мала деца цртају на табли кредом обичном и бојадиса-

ном, а од глине израђују опет разне фигуре. Таблице су у овом забавишту искључене.

Ова спољашња страна новог система забавишта има да буде услов и за реформисање унутрашње стране његове. Оно мора да