Učitelj

Х

у

ПРОСВЕТА У СРПСТВУ И СЛОВЕНСТВУ 841

гошке науке, поглавито на експерименталну педагогију и прсча-

вање детета. Који педагошки радник није у материјалној могућности да то проучава а желео би се предано посветити томе послу, обраћа се овоме педагошком друштву и оно му ставља на расаоложење књиге педагошке и друга педагошка средства. На тај начин омогућен је рад у овом правцу и најсиромашнијим просветним радницима. Из овога годишњега извештаја видимо, да друштво стално напредује и да је у више места у Чешкој образовано одбора овога друштва. На челу овога педагошког друштва је чу вени професор и пријатељ јужних Словена др. Фр. Дртина, који је у прошлој години навршио 50 година свога плоднога рада. У знак поштовања, ово друштво је прославило на најсвечанији начин јубилеј свога председника.

Друштво је у 1911. години приредило циклус предавања о универзитетима. Циљ је овим предавањима била, да се слушаоци упознају са стањем и неговањем знања и науке на појединим универзитетима светским.

Из извештаја књижничара види се, да ово друштво располаже огромном количином педагошких дела и да се књижница

_ овога друштва умножава сваким даном, што је доказ, да је ово друштво засновано на здравој и правилној основи и да је обезбеђена његова будућност.

У 1911. години друштво је располагало са преко 4000 круна готовине. | |

Друштво добија од државе субвенцију 1000 круна. За 1912., 1913. и 1914. годину ова је субвенција повишена на 2000 круна.

Нередовне прилике у Чешкој, непрестана борба између Чеха и Немаца, онемогућило је давање субвенције овоме друштву од стране чешкога земаљског сабора, пошто овај сабор не ради већ неколико година.

Тако исто ово друштво са жаљењем констатује, да не добија никакву субвенцију ни од маркграфства моравског, односно од његовог сабора.

Постараћемо се, да читаоце „Учитеља“ доцније што ближе упознамо са радом овога педагошкога друштва, које је и нама тако потребно и нужно, ради усавршавања и тачнога упознавања са новијим резултатима педагошке науке.

Хруђим (Чешка). Јов. М. Поповић.