Učitelj

ОБАВЕШТЕЊА 865

12. Треба ли ђаци у школи, за време предавања, да држе прекршшене руке пили нег

Одговор: Дуго седење на једном месту замара и постаје несносно и за старе људе, а за малу децу, чији организам тражи непрестано покрет или кретање, оно је још теже и несносније. Зато деца стварно не могу мирно да седе на једном месту ни цигло пола часа. То је навело неке наставнике те су организам дечји укрочавали на разне начине, па и седењем са на прсима прекрштеним рукама. Ово насилно укроћивање деце је од опште штете по њихово здравље. Прекрштањем руку преко прсију стеже се грудни кош, успорава крвоток у горњем делу тела и тело ставља у неприродан положај. Зато то треба напустити као штетно, па деца нека на часу држе руке како хоће, ада ли ће она мирно седети, и бити на часу мирна, то ће зависити од занимљивости и трајања предавања.

13. У насшавном Програму, који је штампан у најновијем Учитељском Зборнику, пише да треба у првом разреду ђаци да чштају само из Буквара, а овамо су штампане и Чишанке за. први разред; чега се шреба држати 2

Одговор: Ово је свакојако погрешка или је застало из времена Јовићевог Буквара, који је био спојен са Читанком, Ну било како му драго главно је да у првом разреду треба децу упутити на правилно шаштавање. А кад се то постигне могу она читати не само Буквар, већ и сваку другу књигу која им се да у руке. Уз ово треба знати да се правилност у шчитавању не постизава ни Букваром ни Читанком, већ наставничком вештином.

14. Да ли би требало при предавању Земљоћвиса у трећем разреду слив Колубаре пи Нишаве прелазити засебно или не2

Одговор. Ово су мале наставне јединке и стоје у тесној или нераздвојној вези са већим сливовима којима припадају, те за то би у неподељеним (дворазредним, троразредним и четворазредним) школама могли да се пређу са дотичним већим сливовима уједно. Тако би слив Колубаре могао да се пређе са сливом Саве, а слив Нишаве са сливом Јужне Мораве. Подељене школе и школе које се налазе у једном од ова два слива треба ове сливове да преда прелазе као засебне наставне јединице.

Ст. М. М.

УЧИТЕЉ 54