Učitelj

(О васпитању код примитивних народа 471

лико часова“. Из Африке има најмање извештаја, али они такође показују исто стање код разних племена. Тако нпр. код Матадџа се радују родитељи кад деца постану тако снажна да могу да туку своје родитеље; они су тад уверени, да ће издржати борбу с дивљим животињама и непријатељима.

Код питања о културној висини народа који своју децу вежно воле и мазе, наилази Штајнмец на тешкоће. То је разумљиво, јер се схатања о ступњевима културног развитка много размимоилазе. Он употребљава ону поделу, која на најниже место ставља тзв. несталне народе, скитаче, па утврђује да многа од поменутих племена спадају у несталне народе или чак у ловце и рибаре. Тако сезеро-американски Индијанци, Ескими, А!по, Аустралијанци и т.д. На тај начин долази он до резултата да неки од најнижих народа показују до крајности нежну љубав према деци, која им се одржала.

Шмид у својој историји васпитања помиње такођер исгу појаву, али додаје да неки од тих. народа скоро исто такву љубав показују и према животињама. Жене из Полинезије мећу на груди поред своје одојчади још и прасиће и мале псе. Арекуни у Гијани негују подједнако децу и мајмуне. Мајмуни припадају породици, једу с њом, жена их доји. Ту се каткад види жена с'једним дететом и једним мајмуном на грудима, који се међу собом отимљу. Шмид се не упушта у објашњење ове појаве; он гамо- побија тврђење да је та појава доказ животинства поменутих племена, која не могу да разликују ч0века од животање, јер вели, дотична мајка мора доћи до те разлике због неједнаког развитка. При тражењу објашњења. писцу се ових редова на један завидљив начин наметало поређење с љубављу модерних дама према мачкама и псима. Ну прави разлог треба ипак тражити у укупним душевним особинама оних људи и обичајима, који отуд произлазе. За њих је цела природа испуњена њима равним или вишим живим бићима. Греба се сетити само службе фетишима. Такозвани тотемизам (веровање у [ојет, животињске претке) игра притом вероватно главну улогу. ;

2. За nouemak васпитања (дакле, још не недостатак љубави) ааводимо ове примере: | ı

Америчко племе Ат- Индијанци не туче своју децу, роди- | тељи имају љубави према њима, али се почетак васпитања.