Učitelj

Nastava crtania 653

njeni eksperimenti odbili su ove opiužbe, a postignuti uspesi ovom metodom dokazali su, da ona nema ničeg isključivog.

· Ova metoda teži dvogubom cilju (vaspitnom i praktičnom), "koji smo definisali.

Ona pruža iadividui da razvije nezavisnost mišljenja i naviku rezonovanja, i slobodom, koju ostavlja svakome da izabere sebi srestva za izražavanje, pomaže izgrađivanje ličnosti.

S obzirom na to što crtanje za dete nije ni veština ni nauka, nego samo infiutivno srestvo, i tako reći prirodno, da može izraziti ono što zamišlia, ili da prestavi ono što vidi, ovaj metod is'koriščuje njegove prirodne dispozicije i utvrđuje, kao glavnu bazu nastave crtanja, direktno učenje s prirode.

Reč „intuicija“ ne definiše tačno, niti pak rezimira apsolutno princip ovog metoda. Neki, možda, su Joi prepisali ovaj kvalilkatif, zato što eksperimentima uvek prethodi analiza, ali ovo ne znači, da rezonovanje bude osuđeno.

S druge strane, ako ovai metod u većini slučajeva uzima za modele prirodne elemente na suprot geomefriskim elementima i umetničkim delima, to čini za to, što stvar! s prirode stvaraju u dečijem duhu plodna nadahnuća. U svima mogućim gledištima, · geometriske apstrakcije i umetničke lepote jesu izvan domašaja dečijeg duha, ostavljaju mladog učenika da bude prema njima indiferentan, ili uspevaju da omrznu učenje crtanja. Iz ovoga ne treba zaključiti da iz nastave crtanja treba sasvim izbaciti geometriske elemente, kao i umetnička dela, ali ova poslednja, ne treba toliko npotrebliavati kao modele za crtanje, koliko kao korisne primere za inspirisanie, koje treba pokazivati samo najstarijim razredima.

Potrebne veze metoda sa psihogiom deteta,

Dečija imaginacija (uobrazilja) nije ništa drugo do, nagomilana posmatrania. Dete posmatra, za tim tumači crtežom. Ono jie prirodno disponirano za ovaj način izražavanja i može se primetiti da sva deca sem retkih izuzetaka, vole crtanje. Podaimo iednom detetu krede u boji, biće presrećno, jer će moći da sfvara slike. Ti dečiji crteži izgledaju nam · bez forme, i najčešće. šu prosta drljanja, ali ipak su dovolina da fiksiraju pažnju defeta i zadovolje njegov ukus.