Učitelj

Почетно читање и писање, и буквар 687

А

За избор првога штива упућују нас: метода самог по-

ступка, језик, правопис и намера какво читање хоћемо, као и

тачност и граматичка правилност.

Ради ли се Гразеровом Методом писања — читања, онда се мора претпоставити знатна дечја способност слушања, виђења и техничког рада, јер од почетка раде упоредо уста, уши, очи и руке. Потребна је дуготрајна припрема за писање речи, а која води преко досадне анализе речи. То исто је и по Жакотовој методи нормалних речи. Ове су методе навеле и наше писце буквара, да превиде начела поступности и природности. Чутурило код трећег слова пише: нос, сносно, а код четвртог

"и петог: поносно, сноп, топот, и оваком германштином наводи

на срицање и на јеровање сугласника. Јовић код петог слова даје реченицу од три двосложне речи („нана носи сина“)а код седмог од пет. А сви смо се уверили да деца оволике речи и реченице не могу да упамте а још мање и да напишу. По методи синтетичкој и по распореду слова какав раније нагласих (самогласници, уснени, језично-зубни. језични, зубни и најзад непчани или сложени сугласници) постиже се читање и писање природно и поступно. Само слепи не могу видети да

· је наш ред: „а, аа, ао, па, пао, папа, попа, попао... ат, топ,

амам, три, прота, прут, прст, пришт, справа, ствар... спро.

_веден од првог до осамнаестог и двадесетог слова природнији

и поступнији и лакши но ред: „ос, нос, посно, сноп“, код циглих 4 слова. Наше реченице: „О! Ае! Пао. Ива пао. Паоу рупу. Ива уми Еву...“ свакако су моћима дечјим приступачније и за читање и за писање него: „напао нас пас, соса сиса, син носи сено, Ева и Сава носе вино...“ — Метода сама во-' дећи једном циљу наводи на погрешке. Кула светиља показује мету, али не и гребене у води. А ми не смемо у нашем путу навести лађу ни на спруд ни на камен, да не би ни морнаре заморили ни ужа покидали. И наш вокални језик може нам пружити за почетак само вокалне слогове и речи; Кад научимо пливати тиквама, слободније и лакше ћемо се отиснути на пучину. | O

Ради природног нагласка и правописних закона нужно је учити велика и мала слова упоредно чим почнемо читање и

"писање речи и реченица. Није то ни мало тешко. А зашто

учити погрешног Знамо радост дечју кад први пут прочитају