Učitelj

692 Учитељ

објаснити и у школи научити тако, да деци књига не треба, и нека читају шта било. Лепо! А шта је животг Зар то није систематски преплет догађаја2 Зар вере нису системе мишљења и навика> Зар се може и уме наћи човек у сваком случајуг — Школа и јесте у томе да припрема за опште и заједничко многима. Она води донекле, па пусти. Не учи се пливање ван воде нити писменост без књиге. Књига носи „образованост и културу, она је средство знања. Ми морамо упутити ђака да се тим средством служи сам и без ичије помоћи. И ако смо ми крај њега не смемо га спутати нити му смемо велику слободу пре времена дати. Васпитање води систематски многе васпитанике једном циљу једнаким средствима. Зидни буквари не драже свакад дечју пажњу нити навикавају на самосталност, јер раде само очи, а у буквару свако дете руком показује штиво, те задовољава пажњу покретања, а учитељ контролише пажњу свих. Букваром се деца не познају само са словима и читањем, но се упућују и у руковању књиTOM, H. Hp. Ha нађу страну, да окрену књигу, да преврну лист, да читају редове с лева на десно и један за другим, да пређу на нову страну...

Није књига буквар крива ако деца појединачно читају,

_ ако читање не прате, ако не пазе, ако им код куће показују, и т. д. Томе је крив најпре учитељ, па метод рада, штиво и др. Сва деца немају једнаку осећајност па ни једнаку енергију, моћ и пажњу. А кад се низови слова потпуно увећавају. уравнава се и ово. Буквар је помагач учитељев. Њега греба она пи а не избацити, Повика на буквари ПН личи

„Садите виноград! Вино је отров!“

Српски буквари имају мана, које не би морали имати. Писци ЊИХОВИ замишљају већином свој рад. Успех зависи од

"учитеља, и од његовог разумевања метода. Наука не стоји но испитује, закључује и поставља нове и нове захтеве. Израда буквара мора се оснивати на позитивним законима природе људске, на психолошким законима, на развитку опште човечанског а посебно народног језика. .

Није могућна исцрпна расправа која је метода учења писмеоности најбоља. Из сопственог искуства уверио сам се, да је пут: глас и слово, реч, реченица, прича... T. |. синте"тички пут за српски језик лакши и савршенији од аналитичког