Učitelj

694 Учитељ

средњу школу (од 12—16 год.) гимназију класичку и модерну од 14—17 год. старости), с којима су равне и трговачке школе па најпосле и универзитет. Сад је основна школа заједничка "својина свих ђака, а више школе престале су бити привелегија богатијих становника. Средње школе, које држава помаже, морају бити по новом закону бар трогодишње, а имају почети тек по свршеној основној школи, која мора трајати седам година (ту се подразумева гимназија а никако ниже средње школе зване „М!адејзкојеп“. Поред гимназије грађанске установљена је и сеоска гимназија „Гапаз-сутпазит“, да би сеоска младеж имала више могућности да дође до матурског сведочанства. У учитељству Норвешка трпи велику оскудицу. Није онда чудо, што се сваке године око 500 места попуне са нестручним лицима. | | У Финској се такође говори о реформи школе, која је сада организована према шведској школи. После двогодишње _ дечје школе настају четири године у основној школи. Привремени основи дати су за ове врсте средњих школа: 1. за класички осморазредни лицеј, 2. за средњу петоразредну школу (по угледу на шведске „МеПапзкојог“), 3. осморазредни лицеј, који се после петога разреда дели на две гране: реалну и класичну, 4. девојачке шесторазредне школе којима такође после петог разреда могу бити додата и три разреда гимназије. Учитељски су семинари и били такође са пет разреда. Пети је разред остатак из времена руске превласти, а био је додат учитељским семинарима искључиво ради вежбања учитељских кандидата у званичном руском језику. Финска је школска управа оставила ову годину при семинарима, а наменила вишем образовању учитељства. | | У Пољској су о основним школама издата два закона у 1922 години. Закон од 17 фебруара о оснивању и издржавању основних школа (ромзгесћлусћ) утврђује делокруг школски тако, да нема до школе од 3 километра. Максимални број. деце у томе делокругу не може бити рећи од 650 а минимални пак од 40 деце. Школски план пак саставља школски инспектори. Један разред чине 60 деце, два разреда 61—100 деце, три разреда 101—150 деце, четири разреда 151—200. деце, пет разреда 201—250 деце, шест разреда 250—300 деце, а за већи број деце седам разреда. Министар има права да отвори