Učitelj

696 Учитељ

који су имали прилике да виде руску просвету тврде, да су сви планови Луначарског пропали.

У Југославији се ради енергично на реформи свих школа. Пројектом закона о народним школама, који је израдио Гл. Просветни Савет, тежи се за уједначењем народне школе разних делова нове краљевине, предвиђа осмогодишње похађање наставе у основној школи, која се дели на два степена: нижи и виши. Сваки би трајао по четири године. За аналфабете чак до 25 године хоће да се уведе обавеза похађања школе за одрасле, За средње школе такође израдио је предлог Гл. Просв. Савет. Предлаже се уређење четвороразредне ниже“ средње школе, која би упоредо била и припрема за вишу средњу школу: гимназију, реалку и реалну гимназију. Такође. се има дати ученицима слободно опредељење већ после 14. године при избору даљих студија. Та би школа била самостална а давала би права свима ђацима да ступе у наставничке или учитељске школе или пак у вишу средњу школу. Виша Пед. Школа у Београду, која је основана већ пре две године, није могла почети рад из недостатка локала. Тек у јуну 1922. год. добила је две учионице. По новом статуту,она се има звати Висока Педагошка Школа. Студирање у њој трајаће 4 године,. а имаће-два курса: виши и нижи. Кандидати, који сврше нижи курс, који траје две године, могу бити учитељи грађанских школа или школски надзорнице, док они, који сврше и виши курс, могу бити наставници учитељских школа или инспектори области, Редовни слушаоци школе могу бити учитељи, који после матуре и практичног учитељ. испита положеног с врло добрим успехом издрже још и пријемни испит. Услов је, да су били добри школски радници и да нису старији од 30 година.

У Бугарској се у школама опажа се велика живост. Извршује се закон примљен у 1920. год. о грађењу школских зграда, по коме министарство депонују 120 милиона лева, од чега се даје помоћ општинама за грађење основних школа и. то највише до 80 милиона а на израду гимназија и читаоница око 40 милиона. Према наређењу лане издатом министарство се стара да споји нижу гимназију са основном школом, кад су у једној згради. Минстарство се решава тако да створи потпуну основну школу четворогодишњу на нижем ступњу а тро· годишњу на вишем ступњу. Школека радна недеља заведена.