Učitelj

Torndajkova Korelaciiona Študija Đaka 41

ispoljavanja dvaju ili više osobina, njihove veze, njihove relativne promenljivosti. To bi pokušalo da reši ove probleme: Da li prisustvo ili otsustvo jedne osobine pretpostavlja prisustvo ili otsustvo drugih osobina? Da | је odnos između karaktera direktan ili obratan? Da li variiacija jedne osobine povlači za sobom i varijaciju u drugim osobinama? Da li poklapanie zavisi od neposredne veze između osobina u pitanju ili to zavlsi od zajedničke veze sa centralnom funkcijom? Da li su psiho-fizičke funkcije u takoj vezi da se pomoću determinacije jednoga sistema korelacija, osobine mogu razređati u jednu hijerarhiju? Da li postoji „univerzalno {jedinstvo intelektivne funkcije“?

Dr. Bort, jedan odlični sledbenik Torndajka, u svome klasičnom radu: Experimenfr(U fesfts of General! Infelligence („British Jofrnal of Psychology“, 1908, 94—177) iznosi rezultate svojih ispitivanja nad 30 đaka u jednoi oksfordskoj elementarnoj školi da bi što bolje ilustrovao cilj, metodu procedure i način korelacije. Pa da se ma i u najkraćim potezima osvrnemo na ispitivanje ovog Engleza, ispitivanje koje |{e kud i kamo naprednije od sličnih istraživanja njegovog starijeg amerikanskog kolege, D-ra "Torndajka.

Born je imao pred sobom cilj da opredeli da li više duhovne funkcije neće pokazati veću vezu sa „opštom intelegencijom“ nego što to pokazuju proste duševne radnje kao što su senzoričko (osetno) razlikovanje i motorička reakcija (pokretno odgovaranje). Njegovi ·opiti obuhvataju čitav niz istraživanja koja Born ovako deli: L Sensorička ispifivanja: a) taktično razlikovanje; b) razlikovanje težine; v) razlikovanje glasova; g) diskriminacija razlika u dužini linija. II Moforićka ispitivanja: a) prstom b) delenje karata. II. Semzoričko-meforička ispitivanja: a) sortiranje karata; b) iznalaženje alfabeta. IV. 7/sp/fivanje asocijacija: 1) neposredno tubljenje: a) konkretnih reči; b) apstraktnih reči i v) besmislenih glasova. 2) pisanje gledajući u ogledalo, i 2) pogađanje u jednu sliku sa tačkama. V. /spifivanje hofimične pažnje: aparat za pogađanje u izvesne tačke. - +